Češi emise neřeší. Dieselgate je v podstatě mine, tvrdí analytici

Ztráta dobré pověsti, akcie v hlubokém propadu a vidina vysokých pokut – německá automobilka Volkswagen za sebou rozhodně nemá dobrý týden. Poté, co vyšlo najevo, že ve Spojených státech podváděla s měřením emisí u dieslových motorů, začali Češi řešit, co to bude znamenat pro ně a hlavně pro mladoboleslavskou Škodovku. Oslovili jsme proto analytiky a ti mají ve věci jasno – dopad na český automobilový průmysl, spotřebitele a dokonce i pro značku Škoda Auto bude minimální.

Video Po světě jezdí 11 milionů aut s falšovacím softwarem
video

Po světě jezdí 11 milionů aut s falšovacím softwarem

Volkswagen se ekonomickým důsledkům svého skandálu s emisemi nevyhne. Ostatně už v úterý zhoršila automobilka výhled hospodaření na letošní rok. Ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur (176 miliard korun), aby měla na zaplacení předpokládané vysoké pokuty, která by mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (431 miliard korun). Přitom takto vysoká pokuta znamená více než čtyřnásobek zisku před zdaněním za první pololetí tohoto roku (3,7 miliardy eur).

Ohroženo je také samotné působení Volkswagenu ve Spojených státech. Americký zákazník je totiž v těchto záležitostech mnohem citlivější. „V USA převládal motiv nákupu dieselových motorů jako „čistějších“ pro životní prostředí, proto bude asi výrazně nižší poptávka po těchto modelech. Je možné, že dieselové modely Volkswagen z amerického trhu zcela stáhne,“ uvedla analytička společnosti Roklen Lenka Dvořáková.

„Jak předpovídá makroekonom společnosti Colosseum František Bostl, aféra VW se přenese zčásti i na další evropské automobilky, protože americký trh bude mít tendenci uzavřít se i jim. Skandálem utrpí samozřejmě i obecně americko-evropské obchodní vztahy. „Samotná Škoda je sice součástí koncernu VW, nicméně „americký problém“ jde v reálu tak trochu mimo ni,“ dodává Bostl.

Jiný kontinent, jiný zákazník

Chování evropských a zejména českých spotřebitelů by se ale podle odborníků změnit nemělo. „Emisní limity nejsou v Česku určujícím kritériem nákupu,“ uvedl šéfredaktor portálu Automakers Erich Handl s tím, že spíš než poptávku může skandál Volkswagenu ovlivnit investice Škody Auto. Škodovka měla totiž v plánu zvýšit výdaje na výzkum a vývoj o celých 43 procent na skoro 13 miliard korun. „Zdroje těchto investic jsou nyní ohroženy nutností koncernu VW vyhradit finanční prostředky na škody způsobené emisní kauzou,“ dodává Handl.

Dobíjecí stanice pro elektromobily

Vladimír Rybecký

šéfredaktor AutoTablet.cz

„Běžní spotřebitelé se o ekologii aut zajímají jen v případě, že jim přinese nějaké úlevy (na daních, při parkování nebo vjezdech do center měst - proto se elektromobily a hybridy prodávají jen v Nizozemsku, Norsku a kolem Londýna).“

Vladimír Rybecký

šéfredaktor AutoTablet.cz

Se zástupci Volkswagenu už se sešel také český ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který posléze prohlásil, že je jeho rezort společně se Škodou Auto připravený majitele daných aut svolat ke kontrole, kde jim prý výrobce bezplatně všechny parametry motoru zkontroluje a opraví. Samotná Škodovka totiž uvedla, že upravený motor EA 189 do svých aut také dávala, ale platí to pouze pro dřívější modely.

Firma neupřesnila, kdy tyto motory používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013. V současné době prodává Škoda Auto v Evropské unii motory odpovídající požadavkům normy Euro 6, uvedl její mluvčí Josef Baláž.

Auta se přeprogramují…a potom?

Co se týče samotného opravení softwaru, který „podváděl“, nebudou to pro automobilku v porovnání s pokutou nijak velké náklady. „Jenže pokud se přeladí software do režimu, kdy motor splní emisní limity i v reálném provozu, pak auto ztratí své dynamické parametry, což se jeho majiteli nebude líbit,“ vysvětluje šéfredaktor portálu AutoTablet.cz Vladimír Rybecký s tím, že řada zakázníků určitě podá žalobu, a to bude automobilku stát mnohem víc.

V českém případě ale platí, že pokud nebudou auta svolána organizovaně, závadu řidič zřejmě nezjistí. „Co se týče české STK (Stanice technické kontroly), ta to neodhalí, oxidy dusíku se u naftových motorů při STK ani neměří,“ doplňuje Michal Vojtíšek z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT.

Video Studio 6
video

Měření emisí tématem Studia 6

Špička ledovce

K záležitosti se vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). A i on se domnívá, že by skandál neměl mít na Škodu Auto přímý vliv. Mládek ale chce, aby se vyjasnilo, co přesně se ve Spojených státech stalo. Domnívá se totiž, že může jít o konkurenční boj na největším světovém trhu s automobily. „Volkswagen by nebyla první firma, které se to stalo,“ upozornil.

Odborníci se tedy, jak se zdá, shodnou s politiky, že VW aféra bude mít na Česko v podstatě minimální dopad. Skandál ale může rozhýbat celou řadu jiných věcí, které by mohly v dlouhodobějším horizontu ovlivnit celý automobilový svět.

„Vyšetřování mohou detekovat podobné praktiky i u ostatních automobilek, mluví se o tom, že Volkswagen může být jen špičkou ledovce,“ uvedla Dvořáková s tím, že se v odborných kruzích začíná spekulovat o tom, zda nebude Volkswagen, nejen v rámci automobilového sektoru, ale i ekonomik, dalším Lehman Brothers. Ve středu sice došlo na akciových trzích po velkých propadech ke zklidnění, ale podle Dvořákové je pravděpodobné, že nervozita bude přetrvávat dál.

„Dle mého názoru převis emisí během reálného provozu nad emisemi během homologačních testů najdeme u většiny automobilů prodávaných v Evropě, nejedná se pouze o problém VW.“

Michal Vojtíšek

Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel ČVUT v Praze

„Automobilky se dosud s testy, a nejde jen o emise, pohybovaly na velmi tenkém ledě. Plnily deklarované hodnoty v kontrolovaných laboratorních podmínkách, přičemž se tato data samozřejmě diametrálně lišila od běžného světa,“ dodává analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Věděl o tom někdo?

„V první řadě bude zajímavé, jak se k tomu postaví samotné Německo, kde se šušká, že šlo automobilkám na ruku. Nejde jen o slovní reakce, ale o to, zda zde budou provedeny konkrétní opatření, kontroly a podobně,“ dodává analytik BH Securitis Petr Hlinomaz. Německá vláda nicméně popřela, že by postup VW při manipulaci s emisemi znala.

Ministerstvo dopravy sice už koncem července připustilo, že si je vědomo rozdílů mezi objemem automobilových emisí v testovacím prostředí a ve skutečném provozu. Ve středu ale odmítlo tvrzení listu Die Welt, podle kterého červencové vyjádření dokládá, že způsob, jakým Volkswagen manipuloval s testováním emisí, byl ministerstvu znám.

Ministerstvo totiž červencovým prohlášením reagovalo na dotaz strany Zelených. V tom se hovořilo mimo jiné o problematice přepínacích zařízení, která upravují fungování motoru a vypouštění emisí v okamžiku, kdy rozpoznají, že je vůz testován. Ministerstvo podle listu Die Welt v odpovědi uvedlo, že sdílí „názor Evropské komise, že plán na potlačení přepínacích zařízení se v praxi ještě rozsáhleji neosvědčil“.

A jak to tedy s Volkswagenem dopadne? Ani ekonomové a automobiloví odborníci nemají křišťálovou kouli, odhadují ale že i když to bude VW stát hodně peněz, neměla by být aféra pro firmu likvidační. „Z minulých precedensů je zřejmé, že po utichnutí skandálu se akcie opět vracejí do normálu. Stalo se tak například při tři roky staré kauze Hyundai - Kia, kdy korejský výrobce uváděl nižší spotřebu, než byl reál. Akcie automobilky prudce spadly, ale po několika měsících se vrátily na původní hodnoty,“ uzavírá Handl.