Mýtnými branami budou řidiči projíždět minimálně do roku 2019

Vláda schválila koncepci ministerstva dopravy k tendru na výběr mýtného po roce 2016 - prostřednictvím mýtných bran se bude vybírat do konce roku 2019, jak původně navrhovali sociální demokraté. Ministerstvo dopravy požadovalo delší, pětileté období.

Vláda se ale přímo ministerským materiálem nezabývala. „Sloužil jen jako podklad k diskusi, z níž vzešlo usnesení, která vláda přijala,“ řekl bývalý poslanec Jan Kasal, kterého do jednání koaliční skupiny k mýtu nominovala KDU-ČSL. Skupina expertů o mýtném telefonicky jednala v úterý večer i ve středu ráno a připravovala podklady pro jednání ministrů ještě před zahájením schůze kabinetu.

Je to kompromis koaliční, ale i na základě smluvního základu, který jsme zdědili.
Bohuslav Sobotka
český premiér

Koaliční strany se už minulý týden dohodly, že technologicky neutrální tendr stát vypíše nejdříve v roce 2019. Do té doby bude fungovat systém mýtných bran, který v Česku provozuje firma Kapsch. Té končí současná smlouva na konci roku 2016.

Obávám se, že se může přihlásit menší okruh zájemců o to provozování současného mýta, než by se přihlásilo, kdyby tam byla pětiletá lhůta.
Dan Ťok

Na čem se ale nemohli sociální demokraté a ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) dohodnout, byla doba překlenovacího období právě mezi koncem smlouvy s Kapschem a novým tendrem.

Ťok požadoval pět let, a to kvůli případným zájemcům o smlouvu na výběr mýta. ČSSD chtěla od začátku pouze tři roky, aby se mohly vybírat poplatky i na silnicích druhých a třetích tříd. „To, že má Kapsch výhodu, jsme říkali od začátku. Čím delší doba provozování bude, tím se ta jeho výhoda smazává. V tomto případě se to nepovedlo,“ prohlásil Ťok. Dodal, že firmy oslovené ministerstvem v předběžné výzvě rovněž upřednostňovaly delší trvání zakázky. „Většina odpověděla, že by to mělo být v rozmezí pěti až deseti let, takže je otázka, kolik jich na ten tříletý tendr bude reagovat,“ sdělil ministr.

Zkrácení doby provozu mýtných bran má podle zastánců tu výhodu, že umožní rychlejší zavedení mýta i na silnice nižších tříd. To by mělo zabránit například řidičům kamionů, aby placené úseky objížděli. Podle Ťoka mýto není řešením problému. „Pojedou na dalších objížďkách. Kdo chce objíždět, toho nepřesvědčíme,“ míní ministr.

Ten, kdo by tady chtěl provozovat jakýkoliv další systém, tak by byl takzvaný poskytovatel – a ten musí mít vlastní technologii, se kterou se u státu přihlásí a registruje. Takže ne, že mu stát tu technologii zaplatí a pak ho to nechá provozovat.
Václav Jirovský
vedoucí Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT

S tendrem pomůže poradce

  • Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. 
  • Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun. Kapsch a jeho subdodavatelé mají z vybraných peněz zhruba pětinu.

Materiál ministerstva dopravy předpokládá, že úřad do ledna 2016 najde technicko-organizačního poradce, který mu pomůže s přechodem systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení. Současně se chce úřad prostřednictvím neveřejného řízení, takzvaného JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění), dohodnout s Kapschem na předání licencí a zajištění součinnosti při zaškolování nového provozovatele.

Samotné výběrové řízení na tříletý provoz systému má podle resortu dopravy následovat. Smlouvu s vítězem by mělo ministerstvo podepsat v říjnu 2016. Pokud by všechny kroky šly hladce a nikdo by se proti výsledkům soutěží neodvolal k antimonopolnímu úřadu, měl by nový dočasný provozovatel na převzetí systému necelé tři měsíce.

Do pokusu o technologicky nepředdefinované řešení jsme rozhodně měli jít a mohli jsme ušetřit několik let.
Martin Novotný
poslanec a místopředseda ODS

Na vládu každé dva měsíce

Výsledkem jednání vlády jsou rovněž nové povinnosti, které bude muset ministerstvo dopravy splnit. Prvním z nich je předložení harmonogramu dalších kroků vládě do poloviny října. O průběhu příprav zpožděného výběrového řízení pak má ministerstvo kabinet informovat pravidelně vždy po dvou měsících, vyplývá z usnesení vlády.

Zároveň má posílit i vliv takzvaného mýtného řídícího výboru, který má kontrolovat práci ministerských úředníků v přípravách soutěže. Předně musí ministerstvo materiály pro jednání vlády projednat s výborem, jenž má být rozšířen o zástupce politických stran včetně opozice. Ti už sice ve výboru zasedají, mají ale jen poradní hlas. Nově by měli mít v kontrolním orgánu řádné hlasovací právo.