Češi v březnu šetřili jenom na oblečení a obuvi

Praha – Obchodům se v březnu dařilo. Češi více utráceli, i když pomalejším tempem než o měsíc dřív, a maloobchodní tržby rostly meziročně o 5,9 procenta. Útraty podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) klesly jen u oděvů a obuvi. Za celé první čtvrtletí maloobchod posiloval nejvíc od roku 2008.

„Růst tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny zboží s výjimkou prodeje oděvů a obuvi, kde pokračoval pokles z předchozích měsíců,“ uvedl ČSÚ. Analytici se shodují na tom, že chuť Čechů nakupovat stále roste a výsledky za první tři měsíce tohoto roku naznačují, že tahounem ekonomického růstu bude letos na straně poptávky spotřeba domácností. „Tomuto výhledu nahrává zlepšující se finanční situace spotřebitelů podpořená rostoucí zaměstnaností, mírným růstem mezd a především extrémně nízkou inflací. Pokles cen spotřebního zboží je lákavým impulsem pro spotřebitele, aby obnovili vybavení domácností, svůj vozový park a dokonce i více cestovali,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek. Ve srovnání s únorem tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy klesly reálně o 0,7 procenta.

Oproti předchozím měsícům poskočily tržby z prodeje aut, díky kterým si mohly celkové tržby zapsat sedmiletý rekord. „Ten skok je velmi příznivý a teď očekáváme další měsíce, jestli se ukáže, že je to dlouhodobý trend, nebo to byl jenom náběh nových modelů,“ říká Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Za celé první čtvrtletí posílily tržby mimo segment aut o šest procent, což bylo nejvíce od předkrizového prvního čtvrtletí 2008, uvedl ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

  • "Pro Českou republiku je obecně automobilový trh velmi důležitý, nejenom domácí, ale samozřejmě i zahraniční. Průmysl v podstatě stojí a padá s tím, jak se daří automobilovému průmyslu, který tvoří pětinu celkového zpracovatelského průmyslu v České republice," uvedl analytik GE Money Bank Filip Fyrbach.
Video Češi stále více utrácejí v online obchodech
video

Češi stále více utrácejí v online obchodech

Češi stále více utrácejí v online obchodech

eko, 6.5.2015

Březen přinesl maloobchodníkům vyšší tržby

A důvod k radosti mají také ostatní obchodníci. Lidé totiž utráceli i za jídlo, kosmetiku, léky nebo pohonné hmoty. Vůbec nejvíc peněz ale dávají Češi za elektroniku. „Důvodů je několik. Je to především dobrý vývoj na trhu práce, hlavně v oblasti poklesu nezaměstnanosti, dobrá nálada Čechů a samozřejmě velmi mírný růst cen a u některého zboží dokonce pokles v meziročním srovnání,“ vysvětluje Fyrbach.

  • "Z dnešní statistiky vyplývá, že se nálada ve společnosti dál zlepšuje. Kromě zklidnění na politické scéně k tomu pomáhá také ožívání trhu práce a téměř nulová inflace. Doba výrazného šetření je pryč. Pro letošní rok počítáme s růstem maloobchodních tržeb o 5,0 %," uvedla ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.

Výhled do dalších měsíců zůstává podle odborníků optimistický. „Ačkoliv spotřebitelská důvěra v dubnu mírně poklesla, stále se nachází na velmi vysoké hodnotě a lze tak čekat, že i dubnové maloobchodní tržby zůstanou příznivé. Za celý rok 2015 očekáváme zrychlení maloobchodních tržeb bez motoristického segmentu o zhruba pět procent,“ dodal hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Evropské tržby klesly

Kdy se bude v Česku platit eurem, stále není jistéMaloobchodní tržby v eurozóně v březnu poprvé od loňského září klesly a nižší byly i v celé Evropské unii. Ve srovnání s předchozím měsícem se obrat maloobchodu v zemích platících eurem snížil o 0,8 procenta a ve všech 28 zemích Unie pak o 0,6 procenta. V únoru se přitom tržby v obou regionech o 0,1 procenta zvýšily, vyplývá z dat, která dnes zveřejnil evropský statistický úřad Eurostat.