Z Prahy nejdál do Drážďan. Němečtí strojvůdci stávkují

Berlín – Od tří hodin odpoledne odstartovala avízovaná stávka německých strojvůdců nákladních vlaků. Ve středu ve dvě hodiny ráno se ale protestní akce rozšíří a postihne i osobní vlaky. Podle náhradního jízdního řádu železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) budou vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem nebo Hamburkem končit v Drážďanech. Svaz německého průmyslu (BDI) dnes varoval, že stávka způsobí německé ekonomice denně škodu až 100 milionů eur (2,75 miliardy korun).

Osobní vlaky by neměly jezdit do čtvrtečních 21:00, nákladní pak až do páteční deváté hodiny ráno. Důvodem, proč Odborový svaz strojvůdců (GDL) stávku vyhlásil, je spor s vedením Deutsche Bahn o pracovní podmínky.

Podle DB by měla být během protestů zachována zhruba třetina dálkových spojů a polovina regionálních vlaků. Stejně tak zhruba polovina souprav by měla vyjet i na hojně využívané městské železnice ve velkých městech. Německý dopravce také v seznamu stávkou postižených spojů uvedl, že vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku budou končit v Drážďanech, odkud budou také vyjíždět spoje opačným směrem.

Na českých železnicích by se německá stávka neměla podle Českých drah projevit. Stejně tak bez komplikací projedou Německem vlaky zajišťované jiným provozovatelem než DB. Jde například o spojení z Prahy do Mnichova přes Plzeň a Řezno, které zajišťuje společnost Alex, nebo o regionální vlaky z Chebu do Marktredwitzu a Plavna (Plauen) provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn.

Stávka dnes začala u nákladních vlaků
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: PETER ENDIG

Podle BDI způsobí stávka škody zejména v ocelářství, v chemickém a v automobilovém průmyslu, které potřebují zajistit pravidelný odvoz hotových výrobků, aby nemusely zastavit produkci. Železnici přitom nemůže nahradit silniční ani lodní doprava. Průmyslový svaz proto v tiskovém prohlášení varuje před výpadky výroby, které mohou způsobit škodu „od jednotek milionů až po 100 milionů eur denně“.

Odbory se s Deutsche Bahn dohadují už od loňského léta a během podzimu uspořádaly celkem šest stávek. Svaz GDL požaduje zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chce smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Odbory navíc žádají, aby při jednání s DB zastupovaly kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.