Indové se po devíti letech zbavili Avie

Praha - Indická firma Ashok Leyland prodala českého výrobce lehkých nákladních aut Avia. Hodnota transakce se dostala na necelých 11 milionů dolarů (v přepočtu zhruba 280 milionů korun), zájemce však zatím není znám. Informaci přinesl server IHNED.cz, který se odvolává na indický deník The Economic Times.

V tuto chvíli není jisté, co nový vlastník firmy Avia Ashok Leyland Motors získal. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun a účetní hodnota majetku byla v roce 2013 více než 700 milionů korun, jenže za poslední dva roky mohlo dojít ke změnám majetku. Hlavním aktivem je výrobní závod v pražských Letňanech.

Prokurista Avie Vít Šubert o prodeji firmy ještě dnes odpoledne nic nevěděl. „O těchto věcech se rozhoduje v Londýně,“ dodal. Avia dál dodává náhradní díly a udržuje výrobní areál.

Avia dopomohla Indům na evropský trh

Už v minulosti se vedení firmy Ashok Leyland netajilo tím, že Avii koupili ze dvou důvodů. Jedním z nich bylo, že jim pomohla při prodeji v Evropě, a druhým důvodem byla technologie pro výrobu kabiny, díky které mohla indická firma začít vyrábět svůj nový vůz Boss. Podle jednoho z nejmenovaných vedoucích pracovníků firmy Ashok by musela firma bez Avie vynaložit na vývoj této kabiny obrovské peníze, které díky akvizici ušetřila.


Ashok Leyland v prohlášení pro bombajskou akciovou burzu oznámila, že prodej Avie je součástí jejího plánu restrukturalizace. Nového majitele přesto neuvedla, pouze dodala, že podíl koupil strategický investor.

Avia nebyla pro indickou firmu zrovna zisková

Avii koupili Indové v roce 2006 za zhruba trojnásobnou částku. Firmu předtím ovládala korejská skupina Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat a získat nové trhy. Výroba byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval část výrobního zařízení do Indie. Tržby se v témže roce propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobených dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Ještě v roce 2012 automobilka prodala přes tisícovku aut, o rok později jen čtyři. Přitom v 90. letech Avia prodávala přes deset tisíc nákladních aut ročně. Počet zaměstnanců klesl z loňských 200 na současných 12, kteří zajišťují prodej náhradních dílů.

Ashok si loni v listopadu podle informací indických médií najal nejmenované investiční bankéře, kteří mají pomoci najít kupce. Tehdy se uvádělo, že společnost hodlá prodej české i německé filiálky uzavřít v posledním čtvrtletí svého účetního roku, tedy do konce března. A to se jí podle The Economic Times i povedlo.

Automobily se v továrně Avia vyráběly přes 60 let

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak ostatně napovídá i její název. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka třicátých let Avia B-534.

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

V roce 1961 Avia z vysočanské Pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do roku 1988. Na silnici značku Avia proslavily až typické modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až do roku 2001.

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala skomírající automobilku postavit na nohy.

V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Počty vyrobených vozů v posledních dvou desetiletích většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo jen 1100 a v roce 2009 zhruba 300.