Nahrávat na skrytou kameru v zájmu spotřebitele bude přípustné

Praha - Spotřebitelské spory se už nebudou muset řešit u soudu, nově by je měla mít na starosti Česká obchodní inspekce (ČOI). Počítá s tím novela zákona, kterou schválila vláda. Povolila jí zároveň v terénu pořizovat audiovizuální záznamy - ať už na předváděcích akcích, nebo při kontrolách tržnic a obchodů. Návrh novely spotřebitelského zákona musí ještě schválit parlament a podepsat prezident.
Video Pravomoce ČOI posílí
video

Pravomoce ČOI posílí

Pokud dnes chtějí kontroloři pořídit záznam, kterým by následně dosvědčili dotyčného člověka nebo firmu u soudu, potřebují jeho souhlas - a tím se prozradí. Když si chce tedy Česká obchodní inspekce posvítit na bary, nechodí sama, ale s policisty. Nejen kvůli ochraně, ale pokud by šlo do tuhého, policie může krizovou situaci natočit. A důkazní materiál je na světě.

„Nedovedu si představit, že půjdeme na nějakou předváděcí akci, a řekneme - my si tuto akci chceme natočit. No tak samozřejmě, že v takovém případě nenatočíme nic. Naopak zcela běžně - a byl jsem toho svědkem - stává se, že ten organizátor řekne - tato akce bude nahrána na naše kamery,“ konstatuje Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Inspektoři si mohou maximálně pro svou vlastní potřebu nafotit zboží s účtenkou - aby v kontrolách neměli zmatek. Pořídit důkaz, který uplatní u soudu, ale s mobilním telefonem zatím nemohou. „Paragraf 89 nového občanského zákoníku to umožňuje například pro aktuální televizní a rozhlasové a další zpravodajství. My tuto možnost nemáme, ani nejsme policie. Tady opravdu musí přijít nějaká novela, která nám to umožní,“ dodává.

Podomní prodejci nabízejí i výhodné smlouvy na dodávky energií. Oslovený nabídku odmítl a byl za to napaden:

Video Nevybíravé praktiky podomních prodejců
video

Nevybíravé praktiky podomních prodejců

Kontrolní řád sice tedy nyní umožňuje inspektorovi průběh akce nahrávat,  problémem ale stále zůstává oprávněnost pořizování skrytého nahrávání a jeho použití jako důkazu ve správním řízení. To ale právě zákon, pokud jej schválí parlament a podepíše prezident, nyní umožní.

Přestože podle ministerstva oprávnění inspektora ČOI k pořízení skrytého záznamu představuje zásah do práv dotčených osob, jeho cílem je účinně čelit společensky značně škodlivým jevům. Bez takového oprávnění nemá ČOI prakticky žádný účinný nástroj, který by umožňoval zdokumentovat klamavé, či dokonce agresivní obchodní praktiky některých prodejců.

Není vyloučeno, že spory budou řešit i další nestátní subjekty

Z původního návrhu kabinet na jednání ale vypustil ustanovení, podle kterého by spory mohly řešit i nestátní subjekty - třeba Hospodářská komora. Ovšem ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) nevyloučil, že by soukromé subjekty mohly řešit mimosoudní spory v budoucnu. „Budeme jednat s nestátními subjekty, jako je třeba Hospodářská komora, ale to nebude dříve než zhruba za dva roky, protože zákon předpokládá určité vyhodnocení,“ dodal.

Tomáš Palla, SOS (Sdružení obrany spotřebitelů) - Asociace

„Domnívám se, že ušetřeného času (soudů) bude určitě hodně. Pokud se spotřebitelské spory dnes musí řešit u soudu, nepřináší spotřebitelům efektivní a včasné vyřešení.“


„Kritika nebyla ani tak proti tomu, že je to špatná myšlenka, protože nestátní subjekty jako mediátor fungují velmi dobře například ve Spojeném království a v dalších zemích západní Evropy. Problém je obava, aby to nedopadlo jako s arbitrážními soudy, které se vyrojily jak mouchy po dešti a pak některé z nich fungovaly velmi podivným způsobem,“ vysvětlil šéf resortu.

Ministerstvo počítá s tím, že náklady na vytvoření a fungování systému vyšplhají na 52 milionů. Dalších 54 milionů ročně by stálo fungování novinky od příštího roku. Peníze mají jít na posílení činnosti čtyř státních úřadů, zejména ČOI. Celkem má být zřízeno 69 nových pracovních míst, z toho 34 jenom na inspekci.

ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek 

„Posilují se tak kompetence ČOI při boji s nekalými praktikami a jde o určité zmezinárodnění celé věci, aby byla možná ochrana v rámci Evropské unie. Nejzajímavější je pak mediace sporů mezi prodávajícím a kupujícím, které by měla zprostředkovávat ČOI.“


Video Palla: Opatření urychlí vyřešení spotřebitelských sporů
video

Palla: Opatření urychlí vyřešení spotřebitelských sporů

Palla: Opatření urychlí vyřešení spotřebitelských sporů

1603 14.30

Právní poradce Borovička: Řešení spotřebitelských sporů je stále dobrovolné

Narozdíl od obchodní inspekce jsou ve výhodě samotní spotřebitelé. Takzvaně chytrý telefon, který umí pořídit přiměřeně kvalitní videoklip, v současné době vlastní už více než polovina Čechů. A také ho uživatelé smějí použít - téměř bez omezení.

Pokud má člověk odůvodněný pocit, že jsou ohrožena jeho práva, může natáčet kdykoliv a kohokoliv. Od policisty, až po nepříjemného prodavače v obchodě. A to jak na mobilní telefon tak na skrytou kameru. "Můžu to v režimu občanského zákoníku použít, pro ochranu svých práv. A je potom na vyhodnocení policie nebo soudu, jestli takový důkazní materiál uzná, vysvětluje David Pavlát, mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Problém by nastal pouze v případě, že by kameraman - amatér natáčel osobu bez jejího svolení pravidelně - třeba každý týden, a záznam pak neustále uveřejňoval na internetu.

Vyřízení reklamace by se mohlo výrazně zkrátit. Místo soudu by jí řešili obchodní inspektoři:

Video Reklamace v budoucnu budou asi v režii ČOI
video

Reklamace v budoucnu budou asi v režii ČOI

Jak se spotřebitelé domáhají svých práv?

Soud je v tuto chvíli pro spotřebitele jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv. To je ale často pro obě strany velmi zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta. Nově má tak mimosoudní spotřebitelské spory v Česku řešit právě ČOI.

Nové auto, které při jízdě rovně zatáčí doprava. Alespoň podle majitele a znaleckého posudku. Okna, která jsou menší, než otvor, do kterého měly být zasazeny. Nebo zubní protéza, s kterou se nedá kousat. I přes to, že stála skoro deset tisíc. Všechny případy spojuje jedno: měsíce nebo i roky, které trvalo vyřízení reklamace. Česká obchodní inspekce by nyní nově mohla zprostředkovat dohodu mezi obchodníkem a zákazníkem. „ČOI jako mediátor by mohla posoudit, zda ta reklamace byla řádně zamítnutá a odůvodněná,“ vysvětlil Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce. Záměr podle právníků dobrý, záleží ale na tom, jak bude v praxi fungovat.

V řízení půjde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž budou strany vedeny k urovnání sporu pracovníkem ČOI. Cílem řízení je uzavření oboustranné soukromoprávní dohody. Lhůta pro vyřízení sporu bude 90 dnů. Takto bude možné řešit i spory z nákupů ze zahraničních e-shopů.


Surový dokument o tom, jak prodejci nutí seniory k podpisu nevýhodných smluv:

Video Šmejdi: Dokument o realitě předváděcí akce
video

Šmejdi: Dokument o realitě předváděcí akce