Jak dál s výběrem mýtného? Představu mám, říká Ťok

Praha – Ve výběru provozovatele kamionového mýtného tlačí Českou republiku čas, současná smlouva totiž vyprší už na konci příštího roku. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v rozhovoru pro pořad Týden v politice nicméně ujistil, že má představu, jak celou věc řešit. Očekává přitom, že se mu podaří dosáhnout toho, aby stát z vybraných peněz dostal větší díl než nyní.
Video Týden v politice: Rozhovor s Danem Ťokem
video

Týden v politice: Rozhovor s Danem Ťokem

„Podle mě mýto je jednoduchá věc. Je to způsob, jak financovat další stavbu silnic,“ nastínil Ťok hlavní cíl, který by mýtný systém měl do budoucna plnit. Nynější smlouvu s rakouskou firmou Kapsch o provozování mýtného systému označil za problematickou. „Zdědili jsme ji. Ta smlouva nepočítá s tím, že by mýto někdy skončilo, a nepočítá s tím, že když budeme soutěžit někoho dalšího, tak dnešní provozovatel má buď umožnit paralelní souběh, nebo systém předat,“ popsal šéf resortu.

Ťok předpokládá, že po určitou přechodnou dobu, nejspíš jeden až dva roky, budou muset současný a nový provozovatel mýtného systému spolupracovat. „Naším cílem je vysoutěžit technologicky neutrální mýto, aby měl šanci kdokoliv další,“ doplnil.

Propočet ceny zakázky zatím ministerstvo nemá; očekává, že vyjde ze soutěže. „Ale myslím si, že určitě dosáhneme lepšího poměru mezi tím, kolik vybereme z mýta a kolik zaplatíme za provoz,“ prozradil ministr. Nyní náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům z vybraného mýtného 18 až 20 procent (loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu pak téměř 58 miliard).

Auta již jezdí v obou polovinách dálnice po novém povrchu
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Desetiletý kontrakt vyprší na konci roku 2016, na hledání nového provozovatele má tedy stát necelé dva roky. Přitom v Rakousku zabere podle Ťoka podobný proces tři až čtyři roky. „Co se mi zoufale nedostává, je čas. Ale mám představu, jak to budu řešit,“ ujistil ministr. Ve středu uložila Ťokovi koaliční rada, aby svůj návrh předložil do dvou týdnů (více zde).

Kritiku bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS), že vláda s přípravou tendru zbytečně otálí, Ťok odmítl. „Pan Stanjura měl čas mýto připravit a já se ptám, kde ta příprava je. Já jsem žádnou nenašel. Chci si prohlédnout zápisy ze všech porad, jestli to v době pana Stanjury vůbec někdo dostal za úkol. Pokud ano, tak se mu omluvím, ale mám informaci, že se tady na mýto nesáhlo,“ vytkl svému předchůdci.

Převod nádraží stihneme ještě letos

Kromě mýta chce Ťok v průběhu tohoto roku dokončit převod nádražních budov z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. V současnosti prý zbývá jen určit cenu, za kterou SŽDC nádraží získá. Podle Ťoka by to měla být cena tržní, aby se Česko vyhnulo řízení před Evropskou komisí kvůli podezření, že poskytuje Českým drahám nedovolenou podporu.

„Původní ocenění vycházelo z toho, jako by se ta nádraží musela postavit znovu – a ta cena byla velmi vysoká, kolem 10 až 12 miliard. Evropská komise nám naznačila, že bychom tímto způsobem neměli uvažovat,“ popsal ministr dopravy. Nyní jeho úřad svůj postup při stanovování ceny pro jistotu s Bruselem konzultuje; souhlas EU však nepotřebuje.

Děčínské rychlíky opět jezdí na Masarykovo nádraží – tak jako v časech parních Mikád a Albatrosů.
Zdroj: ČTK
Autor: Eva Kořínková

„Evropská komise se k tomu bude vyjadřovat pouze tehdy, když někdo ze subjektů volného trhu řekne: Česká republika dala veřejnou podporu Českým drahám a chceme, aby to Evropská komise vyhodnotila,“ vysvětlil šéf resortu dopravy.

Podle posudků, které si nechalo ministerstvo vypracovat ještě za vedení Antonína Prachaře (ANO), by se mohla cena nádraží pohybovat kolem 4 až 6 miliard. České dráhy chtějí z peněz financovat zejména obnovu vozového parku.