Mraky nad novým mýtným. Nestíhají se termíny ani smlouvy

Praha – Ministerstvo dopravy má před středeční koaliční radou co řešit. Hlavním tématem bude další osud kamionového mýtného. Právě u něj ale během několika dnů mohou zkolabovat dodávky palubních jednotek, které snímají mýtné brány. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž stále nepodepsalo dodatek ke smlouvě s dodavatelem, tedy společností Kapsch. Ministr dopravy Dan Ťok navíc zkritizoval činnost pracovní komise, která se měla pokusit zrychlit celý nový tendr na výběr mýtného.

Na skutečnost, že zpožděnou přípravu tendru nepůjde dohnat, poukazují dopravní experti déle než rok. „Zaspalo se velmi výrazně. V roce 2012 se mělo začít tvrdě pracovat, a ne že se koncepce zpracovává až teď v roce 2015,“ uvedl Ťok. Přípravu tendru má na starosti pracovní skupina, která počátkem letošního roku nahradila takzvaného mýtného manažera. Toho ministerstvo dopravy po rok trvající soutěži nevybralo a tendr na tohoto mýtného poradce zrušilo.

Stávající varianty nového mýtného jsou totiž nejčastěji limitovány právě termínem. Optimální varianta, ve které by zájemci mohli, ale nemuseli využít stávající systém mýtných bran, by potřebovala na zavedení výrazně více času. Nový provozovatel by mohl na základě této koncepce začít s výběrem mýtného od roku 2019, tedy s dvouletým zpožděním.

Nejrychleji, a tedy včas by naopak šlo vysoutěžit systém, který by počítal jen s použitím mikrovlnného systému, který už v Česku existuje, a pouze jej doplnit o službu takzvaného jednotného evropského mýta. U této soutěže ale hrozí riziko, že ji napadnou uchazeči s tím, že je ušitá na míru společnosti Kapsch. Urychlené řešení tendru na mýtné bylo jedním z hlavních úkolů, kterými Ťoka pověřil při jeho loňském jmenování předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Dan Ťok
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Doležal

Problémy jsou navíc i u jednotlivostí. Kvůli chybějící smlouvě hrozí, že do konce týdne mohou dojít zásoby palubních jednotek, které k placení mýtného používají kamionoví dopravci. Firma proto na ŘSD zaslala dopis, ve kterém na riziko upozorňuje.

Počet palubních jednotek, které slouží pro komunikaci vozidel s mýtnými branami, se každý měsíc zvyšuje o několik tisíc kusů a v současnosti jich je v provozu zhruba 800 tisíc. Kapsch už na nedostatek jednotek upozorňoval minulý měsíc, tehdy se ale s ŘSD dohodl, že jednotky pořídí. Dosud však nemá podepsanou dohodu, na základě které mu je má ŘSD proplatit.

Nákup 54 tisíc nových jednotek a dalších 60 tisíc repasovaných v hodnotě 118 milionů korun schválila vláda 28. ledna. Podle ŘSD se na schvalovacím procesu pracuje. „V tuto chvíli jsou všechny záležitosti, které jsou k zajištění OBU jednotek třeba, v procesu tak, aby se jejich nedostatek neprojevil,“ uvedl mluvčí organizace Jan Rýdl.