Poslanci na generálce hlasování o rozpočtu porcovali medvěda

Praha – Přesně za týden by měl být schválen zákon o státním rozpočtu na rok 2008. V dnešním druhém čtení padlo několik pozměňovacích návrhů. Naději na úspěch má pouze přidělení 933 milionů pro rozpočtovou kapitolu školství. Svůj hlas pro rozpočet s tímto přesunem slíbil poslanec Miloš Melčák. Pro ministra financí Miroslava Kalouska je každá změna v navrhovaném zákonu snesitelnou daní za schválení rozpočtu. Dle Evžena Kočendy, profesora ekonomie z UK, fiskální disciplína Česka ohrožuje plnění maastrichtských kritérií.

Zdroj: Prezentace poradenské firmy Private Equity Intell

Druhé čtení návrhu zákona o státním rozpočtu se posměšně přezdívá porcování medvěda. Známé poslanecké pomníčky i letos útočí na vládní návrh rozpočtu, objevil se požadavek na žíněnky do tělocvičny, přesunutí autobusových zastávek v některých obcích. Tato a některá další bizarní přilepšení dala vzniknout jednomu komplexnímu balíčku. S významnějším přehodnocením rozpočtových kapitol přišel ještě nedávno opoziční poslanec Melčák, který navrhl přesunutí 933 milionů korun do rezortu školství. S touto injekcí českého školství spojil vyjádření svého souhlasu s rozpočtem.

„Ministr financí musí hájit vládní návrh, žádný pozměňující návrh tedy nevítá, jsou-li ale některé požadavky podmínkou schválení rozpočtu, musíme je tak brát,“ sdělil svou připravenost k diskuzi minist financí Miroslav Kalousek. „Jsem připraven podpořit návrh rozpočtového výboru a děkuji mu také, že zmírnil nároky posledních let tohoto jakéhosi medvěda.“ K jedinému výraznému pozměňovacímu návrhu se Kalousek vyjádřil takto: „Téměř miliarda korun pro školství, tedy mírná změna priorit (někomu přidat, jinému ubrat) je hlasovatelná.“

Kritikou k procesu schvalování rozpočtu nešetřil Evžen Kočenda, profesor ekonomie UK: „Nelíbí se mi, že v rozpočtu se léta opakují stejné problémy, státní rozpočet je z převážné většiny politická debata, proto současné dohadování ve sněmovně trvá takto dlouho.“ Například v Nizozemí nebo v Polsku mají striktnější fiskální pravidla a při tvorbě rozpočtu nemá převahu ta strana, která má většinu. Dochází tak k daleko pružnějšímu schvalování rozpočtu.

„Porovnávali jsme dynamiku fiskální disciplíny, tedy srovnání rozpočtového deficitu od roku 1995. Fiskální disciplína v celé Evropě obecně není lichotivá, z nových členských zemí jsme ale druzí nejhorší,“ upozorňuje Kočenda. Stejně tak institut porovnával velikost vládního dluhu, ten v absolutních číslech není tak hrozivý jako jeho dynamika. Oba ukazatele dle Kočendy ohrožují plnění maastrichtských kritérií pro přijetí eura. Letošní rozpočet počítá s deficitem 71 miliard korun.

Michal Šenk