Marks & Spencer odkoupil svou českou franšízu

Praha - Dnes u nás funguje na 130 franšíz, v Evropě celkem 5 tisíc. Poskytnutí know-how za poplatek je v Evropě podle statistik šestkrát úspěšnější podnikání než příchod s vlastní business formulí. Britský obchodní řetězec tak ocenil úspěchy a sílu své "dcery" a vstupuje s ní do společného podniku.

Přechod z franšízy na joint-venture je oceněním dobré práce agenta. Včera britský obchodní řetězec Marks & Spencer oznámil vstup do společného podniku se svou českou franšízou, firmou COMS. Odkoupil jednapadesátiprocentní podíl svého partnera za 13,6 milionu eur (cca 341 milionů Kč). COMS sídlí v Praze a provozuje 13 prodejen Marks & Spencer v Česku, na Slovensku, v Lotyšsku a Litvě. Společný podnik plánuje na těchto trzích a v Estonsku otevřít v následujících letech až 30 nových prodejen s oděvy, potravinami a výrobky pro domácnost.
 
Transakce je v souladu s plány Marks & Spencer investovat do svých franšízových partnerů v případech, kdy to přispěje ke zrychlení tempa jejich růstu a zefektivnění provozu, uvedla firma. 
 
„Po dvanácti letech spolupráce jsme dospěli do určité fáze, zhodnotili naši práci a našli nové východisko,“ uvedl předseda představenstva COMS Dušan Mrozek. „Marks & Spencer je ikonou britského podnikatelského ducha, je kótován na burze a adekvátně tomu si hledá i svého partnera,“ upozornil Mrozek.