Majitelé nových aut zaplatí na silniční dani méně

Praha - Poslanecká sněmovna schválila vládní novelu zákona, která počítá se snížením daňové zátěže pro nová auta, která jsou oproti starým vozům šetrnější k životnímu prostředí. Podnikatelé si budou nyní slevy ze základní daně počítat podle stáří automobilu, a nikoliv podle emisní normy Euro, jak tomu bylo doposud. Některá vozidla využívající ekologický pohon novela osvobozuje od daně úplně, naopak pro starší vozidla pravidla přitvrdí. 

Zdroj: www.mesto-desna.cz Autor: Město Desná

Od placení daně poslanci osvobodili nákladní vozidla s hmotností do 12 tun, která jezdí na elektrický pohon, hybridní pohon, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo mohou spalovat směs benzinu a etanolu označenou jako E85. Naopak majitelé starých aut, která vypouští nejvíce emisí, budou muset nově platit daň za vozidla s hmotností od 3,5 tuny.

Zvýhodnění automobilů využívajících směs E85 ale sklidilo kritiku i z řad vládní koalice. Kritizoval ho daňový expert ODS Michal Doktor, nezamlouvá se ani ministru financí Miroslavu Kalouskovi (KDU-ČSL), který ho ale ve sněmovně kvůli závazku respektovat koaliční smlouvu podpořil. Oba kritici se shodli na tom, že řidiči nemusí do těchto motorů tankovat pouze etanolovou směs, která je šetrná k životnímu prostředí, ale i klasický benzín. „Z ekologických důvodů jsme osvobodili některá vozidla od silniční daně, která budou samozřejmě jezdit na fosilní paliva. A budou tedy ovzduší zatěžovat úplně stejně jako ostatní vozidla, ale budou z ekologických důvodů osvobozena od silniční daně,“ zdůraznil Kalousek. Upozornil především na to, že i když mohou v ČR vozidla na tento pohon jezdit, neexistuje na území republiky zatím žádná čerpací stanice, kde by mohli motoristé E85 koupit.

Kromě osvobození ekologických vozidel od daně poslanci dnes rovněž rozhodli o prodloužení doby, po kterou si budou podnikatelé moci určité typy aut odepisovat z daní. Slevu bude nově možné uplatňovat po dobu devíti let. První tři roky si daň sníží o 48 procent, druhé tři roky o 40 procent a poslední tři o 25 procent.