Americká letiště čeká drastické omezení provozu

New York - Třetina nejrušnějších amerických letišť přijde od podzimu nejméně o deset procent domácích linek. Stojí za tím drahá ropa, která výrazně zvyšuje náklady leteckých společností a nutí je k úsporným opatřením. Odborníci se domnívají, že je připravované omezení provozu pouze předehrou, po níž bude následovat další snižování počtu linek a propouštění zaměstnanců leteckých společností.

Tři největší američtí letečtí dopravci - American Airlines, United Airlines a Delta - chtějí snížit kapacity domácích letů o deset až 14 procent. Další snižování nabídky letů i počtu pracovních míst lze podle aerolinií očekávat v příštím roce.

Více než desetiprocentní škrty postihnou od října nejen koncová letiště, ale i významné letecké křižovatky, jako je například Cincinnati, kde má jedno ze svých přestupních míst společnost Delta. Budou se týkat i Houstonu a Clevelandu, domovských letišť Continental Airlines nebo Phoenixu, který je mateřským přístavem US Airways.

Největší propad stihne letiště v havajském Honolulu, kde v říjnu klesne celkový počet sedadel ve startujících strojích na domácích linkách o 23,7 procenta. Podobně na tom bude kalifornský Oakland, který přijde o 21,8 procenta domácích spojů. Více než desetiprocentním omezením provozu budou postižena mimo jiné i letiště v Houstonu, Las Vegas, Organdu nebo Chicagu.

Aerolinie k drastickým škrtům přinutilo zdražování leteckého paliva. Jeho cena kvůli drahé ropě za poslední rok vzrostla o 80 procent. Mají-li letecké společnosti pokrýt stoupající náklady, musejí zdražit letenky v průměru nejméně o 20 procent, domnívá se šéfanalytik společnosti Airline Forecasts Vaughn Cordle. Vyšší ceny ale sníží poptávku, což si vyžádá omezení celkové kapacity o dalších 15 až 20 procent.