General Motors se utápí ve ztrátách, přizpůsobuje se novému vkusu Američanů

Detroit - Největší americká automobilka General Motors vykázala za druhé čtvrtletí ztrátu 15,5 miliardy dolarů (zhruba 238 miliard korun), ještě před rokem vydělala za druhé čtvrtletí 891 milionů dolarů (13,5 miliardy Kč). V Severní Americe se totiž kvůli hospodářské stagnaci a cenám pohonných hmot prodává o pětinu méně aut, dvouciferný propad prodejů automobilů nastal po několika desetiletích. Automobilky proto zoufale zlevňují především sportovní užitkové vozy (tzv. SUVs). Akcie GM v reakci na výsledky spadly o šest procent. Ztráta byla totiž hlubší, než se předpokládalo, a byla třetím nejhorším čtvrtletním výsledkem v historii koncernu.

Tržby General Motors za čtvrtletí spadly z 46,7 na 38,2 miliardy dolarů. Jde o horší výsledek, než se očekával, zároveň firmě navíc rostou náklady. Proto se rozhodla zrušit 15 procent administrativních míst, což znamená propuštění pěti tisíc zaměstnanců. Už v tomto čtvrtletí koncern na odstupném zaměstnancům vyplatil 3,3 miliardy. GM ovšem celosvětově zaměstnává 284 tisíc lidí.

Firma uvedla, že zredukuje výrobu o dalších 117 tisíc vozů, protože se nadále potýká se slabou poptávkou po dodávkách a sportovně-užitkových modelech. To povede k zániku dalších zhruba 1 760 pracovních míst. Letošní škrty ve výrobě podniku se vyšplhají už na téměř 300 tisíc vozů.

Vkus Američanů se mění

Automobilka se tak snaží přizpůsobit současnému trendu: Američané kvůli rostoucím cenám ropy přecházejí k menším vozům s nižší spotřebou. Zatím se jejich vkusu GM nezavděčil, ve Spojených státech jim za pololetí klesl prodej o 16 procent a akcie společnosti se tento měsíc propadly na nejnižší hodnotu za 54 let. Podle červnových čísel se však pokles týká celého sektoru a GM mu vzdoruje obstojně.

Koncern sdružuje 12 světoznámých značek, z nichž mají nyní podle slov managementu jistotu přežití jen dvě, Cadillac a Chevrolet. Ostatní možná padnou za oběť restrukturalizaci, například na značku Hummer už přijímá nabídky.

Prodeje aut na americkém trhu
Zdroj: Automobilwoche
Autor: Automobilwoche