Bin Ládinova rodina staví most mezi kontinenty, Češi budou u toho

Praha - Asii a Afriku, konkrétně Jemen a Džibuti, spojí unikátní 30kilometrový most. Aby ale měl co spojit, místní developeři vybudují dvě nová města, ve kterých má žít až 7 milionů lidí. A technologie pro ně dodají Češi. Po uspokojivé spolupráci na projektu cementárny dnes česká CZMT s dubajskou Middle East Development podepsaly smlouvu na dodávku technologických celků v ceně 700 milionů eur.

„Původní spolupráce se týkala postavení cementárny v Jemenu. Na něm jsme s CZMT pracovali dva roky a původně zněl na 250 milionů eur,“ představil začátek spolupráce české a dubajské společnosti Hasham Gangji z Middle East Development.

„Ohromily nás české technologie, české strojírenství a český smysl pro detail,“ rozplýval se dnes v Praze Ganji. Nyní bude spolupráce pokračovat stavbou cementárny, ocelárny a elektrárny v hodnotě 700 milionů eur.

„Jsme dodavateli technologických celků a koncových řešení,“ představil svůj díl projektu Corneo Corrado za CZMT, která je podílena českým kapitálem, sídlí ale v Berlíně.

Vizionářského projektu se účastní tisíce českých firem

Pro české firmy se nemusí jednat o poslední šanci participovat na unikátním projektu. „Výstavby jedné jediné cementárny se účastní 2500 českých subdodavatelů. Bude se stavět i železárna a elektrárna, takže šancí bude ještě mnoho,“ říká výkonný ředitel dubajské společnosti Tarik bin Ládin.

/*json*/{"map":{"lat":19.5597901365,"lng":44.912109375,"zoom":4,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#00FF00","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":12.811801316583,"lng":43.505859375},{"lat":12.468760144823,"lng":42.978515625},{"lat":12.811801316583,"lng":43.505859375}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Jde jistě o futuristický, vizionářský projekt. Tárik bin Ládin, který je nevlastním bratrem Usámy bin Ládina, prý uvažoval o propojení kontinentů už dlouho. „Chceme postavit města 21. století, ekologicky přátelská města, obohatit chudé regiony, dát lidem práci a vybíráme si pro realizaci ty nejlepší, půjde o 25 let trvající projekt,“ vypíchl iniciační charakteristiky stavby správce projektu Gangji.

Kdo je kdo

CZMT založili v roce 1999 představitelé tuzemských výrobců důlních technologií (údajně na popud vládní proexportní agentury CzechTrade), aby je zastupovala na zahraničních trzích. Patří k nejvýznamnějším českým exportérům technologických celků, kromě zařízení na dobývání a zpracování surovin dodává technologie i pro další průmyslové obory (petrochemii, energetiku, těžké strojírenství). K největším obchodním úspěchům společnosti patří v roce 2004 uzavřená zakázka na rekonstrukci sedmnácti ruských cementáren za 300 milionů dolarů (v tehdejším kurzu více než sedm miliard korun). CZMT společně s německou společností MPH, která financuje projekty, podepsala v Rusku i smlouvy na výstavbu nových cementáren a cihelen. Skupinu CZMT tvoří v Berlíně sídlící CZMT Invest AG, která ji zastřešuje, CZMT, a. s. s pobočkami v Praze, Ostravě, Ratíškovicích a Přerově, ve Velké Británii sídlící společnosti CZMT London a BECO Oil Ltd, slovenská společnost ALOS a česká firma Metal Laboratories s. r. o. Společnost působí například i v Rusku, Spojených arabských emirátech, Tádžikistánu, Litvě, Iráku či Peru.

Developerskou společnost MED založil v roce 2004 v Dubaji saúdskoarabský podnikatel Tárik Muhammad bin Ládin, nevlastní bratr šéfa teroristické sítě al-Káida Usámy bin Ládina. V současnosti firma podniká v devíti zemích Blízkého východu a v Singapuru. K nejznámějším projektům, na kterých MED pracuje, patří rozsáhlý zábavní park Dubailand, který bude kromě atrakcí obsahovat obytné bloky, vodní kanály nebo obří nákupní střediska. Firma se také podílí na stavbě řady dalších rezidenčních čtvrtí a mrakodrapů převážně v Dubaji. Firma také plánuje postavit první most přes Rudé moře, který by spojil Jemen a Džibutsko. Celkové náklady na projekt, který kromě mostu bude zahrnovat i rozvoj příměstských oblastí v obou zemích, se odhadují na 200 miliard dolarů (3,2 bilionu Kč). Stavba by měla začít v příštím roce. Most by měl být dlouhý 28,5 kilometru. Kromě aut po něm budou jezdit i vlaky a umožní i přepravu zemního plynu a vody. Jeho výstavba by měla trvat sedm až 15 let a vyžádá si 14 miliard dolarů.

Při zahraničních investicích se činí i další české firmy 

Dnes podepsaná participace Čechů na dubajském projektu není ale zdaleka největším českým příspěvkem rozvoje světa. V Indickém přístavu Nizampatnamu má velkou šanci proinvestovat 26 miliard korun firma ČKD. Alta zastřešuje ropný projekt u ruského Omsku s příspěvkem 28 miliard korun, dalších 70 miliard vloží do železnorudského těžebního kombinátu na západě Ruska. ČEZ přidá 39 miliard korun do společného podniku na výstavbu elektráren v Bulharsku, dalších 82 miliard v Srbsku. Konsorcium českých firem v čele se Škodou Praha zajistí realizaci 70miliardové investice v oblasti energetiky ve Vietnamu. Nemalý podíl na zprostředkování zakázek mají i lobby při vládních cestách ministrů.

Další expanzi oznámil včera server africanews.com. Aero Vodochody se v Etiopii chystá kompletovat letouny Ae 270. Etiopský montážní závod by byl třetím africkým závodem Aera po Keni a Jihoafrické republice.