Firmy v Česku se obávají krize a šetří, kde se dá

Praha - V obavách z dopadů světové finanční krize se snaží firmy v České republice šetřit, kde to jenom je možné. Omezují výdaje na sponzoring, zaměstnancům ruší část výhod a vánoční večírky se buď vůbec nepořádaly, nebo byly jen velmi skromné. Mnoho z nich sáhlo i k propouštění zaměstnanců a omezování výroby.

Podle Jany Skalové z jobs.cz seškrtávají zahraniční firmy s pobočkami v ČR výdaje na catering či na program večírků, které se potom nedělají pro celé firmy, nýbrž například po divizích. Některé firmy krátí rozpočty na cesty zaměstnanců do zahraničí, jiné sáhly i na vzdělávací programy pro zaměstnance. To se nelíbí Skalové, která tyto škrty považuje za preventivní. „Je to jen nafouknutá bublina, která může mít dopad na služby vzdělávacích společností,“ říká.

„Firmy budou šetřit na byznys třídách, budou své cestující posílat do ekonomických tříd a budou také více využívat videokonference na to, aby ty zaměstnance vůbec nikam posílat nemuseli,“ říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.


 
Na veřejně prospěšné aktivity firem, jako třeba čištění lesů, pomoc seniorům anebo dětem v domovech, firmy prostředky stále nacházejí, zatímco sponzorské dary zažívají útlum. „Příští rok přinese větší důraz na efektivitu projektů a firmy budou hledat projekty, které jsou dlouhodobé a nebo nějakým způsobem kreativní,“ myslí si výkonná ředitelka Fóra dárců Daniela Kalousová.

Objevují se i extrémní případy šetření. Jedna významná česká firma například zakazuje svým zaměstnancům podávat klientům kávu v případě, když se na jednání ve společnosti zdrží kratší dobu než dvě hodiny.