Mladá Boleslav se bojí propouštění ve Škodovce, hledá řešení

Mladá Boleslav - Mladoboleslavská radnice a magistrát se obávají dopadů světové hospodářské krize. Největší zaměstnavatel ve městě - automobilka Škoda Auto - již totiž omezila výrobu na čtyři dny v týdnu a zbavila se téměř čtyř tisíc agenturních pracovníků. O práci se ale začínají bát i kmenoví zaměstnanci továrny a město chce být připraveno i na nejhorší. Rozhodlo se proto zřídit krizové centrum.

Krizové centrum má pomáhat lidem, kteří musí v důsledku světové hospodářské a finanční krize čelit závažným problémům. „Mělo by poskytovat poradenství, a to jak v sociální oblasti, tak v právní a stejně tak finanční a ještě tam bude psycholog,“ prozradil primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati.

Centrum bude umístěné v budově magistrátu, v prostorách, které doposud sloužily jako sklad. Úprava a zakoupení potřebného vybavení vyjdou zhruba na 400 tisíc korun. Na provoz centra bude pak ročně třeba vynaložit asi 1,5 milionu korun. Centrum by mělo začít fungovat nejpozději 15. února, když vše půjde dobře, mohlo by první klienty přijmout možná už i 1. února.


Město chce dávat lidem také půjčky

Mladoboleslavští radní ale nechtějí zůstat jen u provozu krizového centra, těžce zkoušeným lidem chtějí poskytovat také bezúročné půjčky. Chtějí proto zřídit fond, do kterého by za tímto účelem nalili 10 milionů korun. Záměr ještě ale musí projednat městská rada a zastupitelstvo, není proto zatím zcela jasné, kdo a za jakých podmínek bude moci peníze od města získat.

Škodovka bojuje s krizí, jak se dá

Sama automobilka se snaží dělat všechno, aby kmenové zaměstnance propouštět nemusela. 800 jich ale musí změnit pracovní zařazení v rámci továrny. Pokud by nemohli na nové pozici ze zdravotních důvodů pracovat a ani po třech měsících v rekvalifikačním středisku by se pro ně nenašla jiná vhodná práce, pak automobilce nezbude nic jiného, než se se zaměstnanci rozloučit. A podobné následky by mohlo mít i zhoršení hospodářských turbulencí.

„Děláme všechno, aby se tak nestalo. Samozřejmě se toho obáváme, pokud by se zhoršila situace, tak už ty lidi nemáme kam rozmísťovat,“ varoval předseda odborů Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Škoda Auto zaměstnává téměř 27 tisíc lidí, z čehož kolem 20 tisíc pracuje právě v závodě v Mladé Boleslavi. Další tisíce zaměstnávají její dodavatelé, kteří se v důsledku omezování výroby ve Škodovce rovněž dostávají do vážných problémů.

Výroba automobilů značky Škoda v maldoboleslavské továrně
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24