Vyjasní se dnes budoucnost Opelu?

Frankfurt nad Mohanem - Zástupci americké automobilky General Motors dnes zasednou k jednacímu stolu s ministry Evropské unie, aby prodiskutovali možné scénáře na záchranu dcery GM automobilky Opel. Návrhů, jak se o výrobce v nesnázích postarat, je hned několik. Například německý ministr vnitra Wolfgang Schäuble myslí, že by automobilce pomohlo vyhlášení konkurzu. Evropská divize General Motors zase prosazuje vytvoření samostatné společnosti Opel/Vauxhall Europe, jejíž součástí by byla kromě Opelu ještě britská automobilka Vauxhall.

„V případech, jako je Opel, by se mělo vážně uvažovat o využití konkurzních zákonů. Naše moderní konkurzní zákony nejsou určeny k ničení, ale k udržení hospodářských hodnot,“ řekl Schäuble německému listu Handelsblatt. Podle vedení mateřské General Motors Europe ale není situace Opelu tak špatná, německá automobilka v platební neschopnosti není.

Pracovníkům Opelu se více líbí plán GM na alespoň částečné osamostatnění jejich zaměstnavatele. „Umíme stavět skvělá auta, když na to máme klid. Tak ať nás už General Motors nechá jít,“ podtrhl předseda závodní rady Opelu.

Opel chce peníze

I když Opel zatím není v platební neschopnosti, pomoc od evropských států přesto žádá. Chtěl by 3,3 miliardy eur, ovšem ne v penězích, ale ve formě záruk od států, ve kterých má své závody. Země se ale k případné pomoci staví rozporuplně. Zatímco Španělsko už záruky za půjčky automobilce poskytlo, Německo stále váhá. Svou pomoc podmiňuje vytvořením nového propracovanějšího ozdravného plánu.


Přesto si odborníci myslí, že Německo Opelu nakonec pomůže. Automobilka totiž v zemi zaměstnává 50 tisíc lidí. Vzhledem k tomu, že se v září budou v Německu konat volby, bude zřejmě hrozící masivní propouštění pro vládnoucí strany nepřijatelné.

0Opel vyrábí auta již 110 let


Historie společnosti Opel sahá do roku 1862. Její zakladatel Němec Adam Opel jí ale tehdy dal do vínku výrobu šicích strojů a později rozšířil její zaměření na produkci jízdních kol. První automobil dělníci Opelu sestavili až v roce 1899 a vozy vlastní konstrukce pak začal Opel chrlit o tři roky později. Do rukou americké automobilky General Motors se německá značka dostala již v roce 1931, kdy Američanům vnuci původního zakladatele Opelu odprodali většinový podíl ve firmě.