Zájem o ubytování v pražských hotelech i díky magistrátu klesá

Praha - Až o třetinu se snížil počet ubytovaných v pražských hotelech. Tržby za pokoj pak klesly o 25 procent, nejvíce ze všech evropských metropolí. Zájem klesá i o luxusní hotely, kterých je v Praze už přes třicet a stále přibývají. Podle hoteliérů není propad jejich byznysu pouze důsledkem krize, ale i špatné propagace ze strany státu a hlavního města.

Do česka přijíždí stále méně bohatých turistů, do čtyř a pětihvězdičkových hotelů především Američané, Rusové, Italové a Japonci. Celkem loni přijelo necelých 7 milionů zahraničních návštěvníků. Jelikož klesá počet hostů, zákonitě jdou ubytovací zařízení s cenou svých pokojů dolů. „Průměrná cena poklesla řádově o deset procent,“ uvádí Michal Chour, ředitel hotelu Radisson Sas. Podle něj půjdou hotely z tříhvězdičkové kategorie s cenou dolů rychleji než ty pětihvězdičkové. V důsledku je však podle Choura snižování cen kontraproduktivní, protože nutí řetězce k dramatickému snižování nákladů.

Největší úbytek lze zaznamenat u víkendových turistů. Korporátní klientela se zatím stále drží na stejných číslech. Praha však podle ředitele Radisson Sas nemá už moc co nabídnout lidem, kteří do hlavního města České republiky přijíždějí již poněkolikáté. „Výstava pudlů v Holešovicích nikoho nenaláká,“ myslí si Chour a navrhuje zlepšení atraktivity Prahy pořádáním akcí se světovým dosahem. Jako příklad uvádí delší dobu trvající výstavu Picassových či Van Goghových děl.

Podle hoteliérů strategie Prahy na podporu turismu neexistuje

O turisty se dělí stále více hotelů, pětihvězdičkových je už více jak 30. V posledních měsících přibylo ubytovací zařízení německého řetězce Kempinski a americký Sheraton Hotel, „Přestože je ekonomická krize, věříme, že je český trh ještě silný a skýtá velký potenciál,“ tvrdí Christoph J. Knichtel, generální ředitel české pobočky amerického poskytovatele ubytování.

Hoteliéři by na tom byli líp, kdyby jim pomohl i pražský magistrát. Praha podle nich nemá žádnou strategii na podporu turismu a hotelnictví na rok 2009. Ta prý nebyla ani v minulých letech. „Stát má jakoby jiné starosti a o turistiku se nestará,“ podotýká Jiří Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR. Podle magistrátu je však pravda někde uprostřed. Úředníci mají zájem o vytvoření platformy, složené ze zástupců města i ubytovacího odvětví, která by řešila, jak zákazníky přilákat.

Propad hostů nehlásí pouze česká metropole, ale i jiná města ve světě. V Česku však současný trend probíhá již celý rok.