Kauza Opel: Odbory obviňují ministerstvo z intrik

Berlín - Silné výtky směřují proti německému spolkovému ministru hospodářství. Podle odborového svazu IG Metall torpéduje úřad Karla-Theodora zu Guttenberga jednání s potenciálním investorem do společnosti Opel, firmou Magna. Známý odpůrce převzetí, ministr hospodářství Guttenberg, je přitom vybaven interními informacemi a může tak prý zneužívat svého postavení. O převzetí většinového podílu v německé automobilce od pondělí jedná rovněž investiční skupina RHJ International. Ta je nicméně trnem v oku zástupcům zaměstnanců.

Denně vyplouvají na povrch nové klepy ohledně souboje o převzetí společnosti Opel a podle názoru odborů IG Metall se jedná o cílený manévr spolkového ministra hospodářství Guttenberga (CSU). „Je neúnosné, že ostřelovači, kteří z viditelných vlastních zájmů torpédují jednání s firmou Magna, jsou dennodenně zbrojeni spolkovým ministrem hospodářství,“ tvrdí krajský tajemník odborového svazu IG Metall a člen dozorčí rady Opelu Armin Schild v Berliner Zeitung.

Ten znovu také objasnil, že pro zástupce zaměstnanců je Magna vysněným partnerem. Sám rakousko-kanadský dodavatel autoprůmyslu vede se zástupci pracovníků průzkumné rozhovory. Jen v Německu jde přeci jen o místa 28 tisíc zaměstnanců Opelu.

V souboji o převzetí Opelu začalo od pondělí přituhovat

Mezinárodní investiční skupina RHJ International v pondělí oznámila, že vede pokročilé rozhovory o převzetí většinového podílu v německé automobilce Opel. Ta by tak mohla představovat pro kanadskou firmu Magna další vážnou konkurenci. Ta má podle předběžné dohody v Opelu získat většinu v konsorciu s ruskou bankou Sberbank.

„Předložili jsme nabídku, která je pro všechny strany velmi atraktivní,“ řekl agentuře DPA mluvčí RHJ Arnaud Denis. Odmítl však poskytnout další podrobnosti. Podle zpráv médií má RHJ o něco menší nároky na státní záruky pro Opel než Magna a plánuje rovněž méně výrazné snižování počtu pracovních míst. Šéf dozorčí rady Opelu Klaus Franz se proti vstupu amerického investora, firmy RHJ, jasně ohradil. „Dostane-li finanční investor požehnání k převzetí, může u GM zůstat vše při starém,“ varoval Franz.

Nevzdávají se ani Číňané 

Americká společnost General Motors, která je majitelem Opelu a která minulý týden opustila bankrotový režim, již minulý týden potvrdila, že na německou automobilku předložila nabídku rovněž čínská firma Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC). Také nabídka BAIC je podle některých zpráv z hlediska státních záruk a propouštění příznivější než návrh Magny.

Logo společnosti Magna
Zdroj: ČT24