Bývalý šéf GM odchází s osmimilionovým odstupným

Detroit – Americký automobilový koncern General Motors nedávno vystoupil z bankrotové ochrany a zahájil vlastní přerod. Ze ztrátového molochu by se měla stát menší, zato však zisková automobilka. Spolu se starým GM odchází ze scény i muž, kterému bývá přičítána vina za úpadek někdejší jedničky na americkém trhu. Odstupující šéf GM Rick Wagoner však neodejde z čela společnosti úplně nalehko. Těšit se může na odstupné ve výši 8,6 milionu dolarů, které mu bude vypláceno po dobu pěti let.

Automobilka vyplatí Wagonerovi každý rok 1,71 milionu dolarů. Bývalý CEO však nemá příliš důvodů k radosti. Kdyby z čela GM odešel před rokem, činila by hodnota jeho pětiletého důchodového balíčku 23 milionů, tedy téměř trojnásobek.

Aaron Boyd, manažer výzkumného týmu firmy Equilar:

„Pro společnost, která vydělávala miliony dolarů ročně, je necelých 10 milionů dolarů za penzi Ricka Wagonera zanedbatelná částka. S firmou byl spjat víc než polovinu života. Je to podle mě pochopitelné.“


Wagoner předsedal GM od roku 2000. Dobu jeho vlády poznamenaly klesající zisky a neschopnost čelit japonské konkurenci, které automobilka postupně uvolňovala místo na domácím trhu. Ne zcela objasněny zůstávají příčiny osudných rozhodnutí managementu, která GM směrovala k výrobě velkých drahých modelů s vysokou spotřebou v době, kdy se poptávka po podobných automobilech kvůli rostoucím cenám ropy propadala.

Definitivní ranou do týla se GM stal nástup hospodářské krize spojený s dalším propadem poptávky. Ty už silně zadlužený prodělávající koncern nebyl s to ustát. Před krachem ho zachránila až vydatná vládní pomoc a bankrotová ochrana amerických soudů. Rozsáhlý restrukturalizační plán, který si vymínila vláda, nakonec připravil o křeslo i Wagonera. O odchod ho požádal sám americký prezident Barack Obama.

Směr Čína

GM nyní vstupuje do nové éry své více než stoleté existence. Nová společnost má být o poznání útlejší, zato však zisková. Z původního portfolia zůstanou v koncernu jen značky GMC, Chevrolet, Cadillac a Buick. Zbytku se už automobilka zbavila nebo snaží zbavit. Pontiac zruší úplně, Saab, Saturn a Hummer už nového majitele mají, Opel zřejmě převezme kanadský výrobce autodílů Magna.


Wagonerův nástupce Fritz Henderson vyhlásil nový směr zájmu automobilky. GM by se měla nově orientovat převážně na perspektivní čínský trh. Čínský zákazník má reinkarnované automobilce zajistit dostatečně velký zisk na to, aby splatila 50miliardovou vládní půjčku ještě před termínem, kterým je rok 2015. „Pro GM jsou teď prioritou odběratelé. Musíme v nich znovu vyvolat důvěru v naše jméno, jsou hnacím motorem všeho dění. Pokud nepřesvědčíme je, firma se nevzpamatuje,“ řekl Henderson.