Krach Tomi Tour - druhý pád Václava Fischera

Praha - Včerejší pád Tomi Tour není krachem řadové cestovní kanceláře. S padesáti tisíci loňských klientů byla jednou z největších firem tohoto typu v Česku. Mezi nejsilnější desítkou cestovních kanceláří s největším počtem klientů zaujímala loni Tomi Tour zhruba sedmé místo. Její krach je pro turistický průmysl v zemi událostí roku. Zároveň představuje další velký neúspěch pro Václava Fischera, podnikatele, který od devadesátých let spoluvytvářel český kapitalismus.

Tomi Tour ze dvou třetin ovládá podnikatel Lubomír Popelář. Zbylá třetina společnosti pak patří stejnojmenné německé cestovní kanceláři. Tváří a mozkem firmy byl ale Václav Fischer - někdejší emigrant z komunistického Československa, který se v prosadil v Německu, kde v roce 1980 založil svou první cestovku Fischer Reisen. Ta byla v polovině 80. let dokonce největší soukromou cestovní kanceláří v Německu. V roce 1996 ji však Fischer musel prodat.

V té době se mu však už dařilo v Česku, kde po revoluci založil úspěšné podnikání opět pod značkou Fischer. „Přinesl do ČR masové zájezdy přímými charterovými lety do středomoří v polovině 90. let a přinesl nám jako první na český trh výrazy jako first minute a last minute, které používáme dodnes,“ vysvětluje mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.

Z čela cestovky do politiky

Na vrcholu slávy měla Fischerova česká cestovní kancelář ročně čtvrt milionu klientů a podnikatel ovládal také vlastní flotilu letadel. V té době se Fischer rozhodl vstoupit do české politiky. Tři roky strávil jako senátor. Své působení v horní komoře ovšem později hodnotil jako největší chybu své kariéry, protože kvůli politice nestíhal byznys.

V roce 2003 se Fischerova cestovní kancelář dostala do potíží a sám podnikatel musel podíl ve svých firmách přepustit ropnému magnátu Karlu Komárkovi. Následovaly vleklé spory. Na jejich konci Fischer přechází do Tomi Tour. „Měli jsme již nějaký čas hodně indicií, že firma Tomi Tour nefunguje standardně, dlouhodobě dlužila provize svým provizním prodejcům,“ tvrdí Okamura.

Krach Tomi Tour ale není jen odrazem chybných manažerských rozhodnutí. Celé odvětví prožívá těžké časy. Cestovní kanceláře v Česku letos hlásí desetiprocentní pokles zájmu o zájezdy. O tento zmenšující se koláč se přitom uchází stále větší počet cestovních kanceláří. Za poslední rok jich přibylo skoro čtyřicet a celkem jich je přes devět set.