Krach SkyEurope udělal čáru přes rozpočet i českým cestovkám

Praha - Krach aerolinek SkyEurope způsobil komplikace také cestovním kancelářím. Některým z nich totiž SkyEurope zajišťoval přepravu klientů a cestovky tak teď musí narychlo zajistit nového dopravce. Náhradu shání například Čedok, Sunny Days, EXIM TOURS, FIRO-tour nebo Vítkovice Tours. Cestovní kanceláře zatím jednohlasně tvrdí, že jejich klientů se konec slovenských aerolinek nedotkne.

Například CK Exim Tours musela nouzově zajistit návrat 16 klientů ze Sardinie, kteří měli přistát na Ruzyni dnes večer. „Vlastně jsme jim dali na výběr dvě možnosti: buď návrat pravidelnou linkou přes Řím, a nebo případně prodloužení pobytu o tři dny a návrat na naším pravidelným charterovým letem,“ informoval obchodní ředitel Exim Tours Jan Koláčný.

Vypomáhají konkurenční dopravci

„V této chvíli máme už pro naše klienty, kteří jsou dnes v Černé Hoře, zajištěný návrat leteckou společností Croatia Airlines. Klienti se budou vracet řádně, tak jak měli zítřejším letem. Nedojde k žádnému zkrácení jejich dovolené,“ upřesnil výkonný ředitel Vítkovice Tours Libor Šugárek.

Z létání po světě se nízkonákladovým aerolinkám podařilo učinit dostupnou záležitost téměř pro všechny. Cenu letenek stlačily na minimum tak, že byly leckdy i levnější než doprava autobusem nebo vlakem. Jenže právě na to už řada z nich doplatila, jak dokládá letecký analytik Tomáš Hampl: „Krach SkyEurope je jenom jedním z řady evropských krachů evropských nízkonákladových společností.“ V posledních měsících zanikla třeba poměrně velká dánská low-cost aerolinie Sterling a o letošních prázdninách pak ukončila provoz také italská MyAir.

Problémy a krachy ale sužují nejen nízkonákladové společnosti. V minulém týdnu zachránila Lufthansa před bankrotem rakouského dopravce Austrian Airlines. Italské Alitalii zase loni pomohl Silvio Berlusconi. Takové štěstí ale neměly třeba belgická SABENA nebo švýcarský Swissair, které z leteckých map definitivně zmizely před několika lety.