Praha - Krach aerolinek SkyEurope způsobil komplikace také cestovním kancelářím. Některým z nich totiž SkyEurope zajišťoval přepravu klientů a cestovky tak teď musí narychlo zajistit nového dopravce. Náhradu shání například Čedok, Sunny Days, EXIM TOURS, FIRO-tour nebo Vítkovice Tours. Cestovní kanceláře zatím jednohlasně tvrdí, že jejich klientů se konec slovenských aerolinek nedotkne.
Krach SkyEurope udělal čáru přes rozpočet i českým cestovkám
Například CK Exim Tours musela nouzově zajistit návrat 16 klientů ze Sardinie, kteří měli přistát na Ruzyni dnes večer. „Vlastně jsme jim dali na výběr dvě možnosti: buď návrat pravidelnou linkou přes Řím, a nebo případně prodloužení pobytu o tři dny a návrat na naším pravidelným charterovým letem,“ informoval obchodní ředitel Exim Tours Jan Koláčný.
Vypomáhají konkurenční dopravci
„V této chvíli máme už pro naše klienty, kteří jsou dnes v Černé Hoře, zajištěný návrat leteckou společností Croatia Airlines. Klienti se budou vracet řádně, tak jak měli zítřejším letem. Nedojde k žádnému zkrácení jejich dovolené,“ upřesnil výkonný ředitel Vítkovice Tours Libor Šugárek.
Z létání po světě se nízkonákladovým aerolinkám podařilo učinit dostupnou záležitost téměř pro všechny. Cenu letenek stlačily na minimum tak, že byly leckdy i levnější než doprava autobusem nebo vlakem. Jenže právě na to už řada z nich doplatila, jak dokládá letecký analytik Tomáš Hampl: „Krach SkyEurope je jenom jedním z řady evropských krachů evropských nízkonákladových společností.“ V posledních měsících zanikla třeba poměrně velká dánská low-cost aerolinie Sterling a o letošních prázdninách pak ukončila provoz také italská MyAir.
Problémy a krachy ale sužují nejen nízkonákladové společnosti. V minulém týdnu zachránila Lufthansa před bankrotem rakouského dopravce Austrian Airlines. Italské Alitalii zase loni pomohl Silvio Berlusconi. Takové štěstí ale neměly třeba belgická SABENA nebo švýcarský Swissair, které z leteckých map definitivně zmizely před několika lety.