Výrobce ruské Lady hlásí rekordní ztráty, pomoc nabízí Renault

Moskva – Krize v automobilovém průmyslu dopadla i na ruský trh. Továrně AutoVaz vyrábějící tradiční Ladu nepomáhá ani masivní pomoc státu. Vedení společnosti proto uvažuje o propuštění téměř třetiny zaměstnanců. Vlajková loď ruského autoprůmyslu s více než sto tisíci zaměstnanci nabrala jen loni ztrátu v přepočtu 15 miliard korun. Ruská Lada byla donedávna symbolem ne úplně spolehlivého, ale levného auta. Zahraniční konkurence ale posílila a kouzlo domácí produkce přestává fungovat. Automobilku by mohl ještě zachránit Renault, který v AutoVazu vlastní čtvrtinový podíl. O velikosti případné investice chce ale rozhodnout až poté, co AutoVaz představí svůj investiční plán.

„Ruský trh roste nejrychleji na světě, letos předstihne Německo. To si samozřejmě žádná automobilka nechce nechat ujít,“ hlásal ještě v srpnu loňského roku generální ředitel koncernu Volkswagen pro Rusko Martin Jahn. Letos se ale prodej aut propadl o polovinu a Rusko hlásí rekordní ztráty. „Samozřejmě, že na nás krize dopadla. Museli jsme omezit výrobu, zavést odstávku některých linek. Prodeje se bohužel nezlepšují,“ potvrdil mluvčí koncernu AutoVaz Igor Kostikov.

Kreml zvažuje i zestátnění továrny

Reportáž Josefa Pazderky (zdroj: ČT24)

Zatímco v roce 2000 tvořily Lady sedm z deseti prodaných aut v Rusku, dnes už jsou to jen dvě. „AutoVazu nic nepomůže. Konkurenci prostě nestačí. V nových autech nic nefunguje pořádně. A za stejné peníze už si koupíte spolehlivou ojetinu,“ dodal analytik automobilového průmyslu Kirill Glazunov.

Ruská vláda nyní jedná s majiteli o dalším postupu. Kreml zvažuje i zestátnění továrny a spojení s výrobcem nákladních automobilů Kamaz. Balvan v podobě desítek tisíc zaměstnanců se snažil vyřešit i premiér Vladimir Putin, který  v březnu letošního roku osobně přijel do továrny v Togliatti. Zaměstnancům tehdy slíbil masivní státní pomoc a pokračování výroby. Nákup ruských aut začala propagovat i prokremelská mládež.

Vlastenecké výzvy ale nezabírají a AutoVaz se dál propadá do ztráty. Odborům už došla trpělivost, a na polovinu října proto naplánovaly demonstraci. „Pokud úřady nedokáží vyřešit naše problémy, musíme si poradit sami,“ dodal vedoucí nezávislých odborů AutoVaz Petr Zolotarjov.

Pomoc může přijít z Francie

Čtvrtinový podíl v AutoVazu má i francouzská automobilka Renault, která je podle prvního místopředsedy ruské vlády Igora Šuvalova připravena do největšího ruského výrobce automobilů investovat. Renault ale upozornil, že investice by nemusela mít podobu hotovostních finančních prostředků. O velikosti investice ale bude rozhodnuto až poté, co AutoVaz představí svůj investiční plán. Ruský premiér Vladimir Putin Renault minulý týden vyzval, aby AutoVazu poskytl finanční pomoc nebo snížil svůj podíl v podniku.

Renault loni koupil čtvrtinový podíl v AutoVazu za miliardu dolarů. Dalších 25 procent vlastní státní konglomerát Russian Technologies a stejný podíl patří i investiční bance Troika Dialog. Zbývající akcie se obchodují na trhu.