Dálničním známkám zvoní umíráček, nahradí je viněty

Praha – Éra klasických dálničních známek v Česku nejspíš spěje ke svému konci. Už od příštího roku je i u aut do 3,5 tuny s největší pravděpodobností nahradí speciální elektronické viněty. Poslanci dnes totiž odmítli návrh na vypuštění vinět ze zákona o pozemních komunikacích. Ten se snažili prosadit někteří poslanci sněmovního kontrolního výboru, podle něhož je nový systém zpoplatnění dálnic neefektivní.

Zavedení vinět schválila sněmovna loni v červnu, ačkoli její hospodářský výbor doporučil tento návrh z novely vyřadit. Totéž se snažil prosadit i Senát, ale poslanci ho přehlasovali. Novela současně od letošního roku zavedla mýtné i pro auta nad 3,5 tuny.

Podle kontrolního výboru sněmovny bude systém elektronických vinět plýtvat státními penězi. Jejich nezavedení by prý státnímu rozpočtu mohlo ušetřit až 11 miliard korun. Místopředseda kontrolního výboru Libor Ježek (ODS) dnes ve sněmovně dokonce vinětu označil jako ďábelskou krabičku firmy Kapsch. Pokud by podle něj celý projekt prošel protikorupčním auditem, ukázalo by se vysoké riziko korupce na ministerstvu dopravy.

Rath: Viněty budou sledovat lidi

Pro zrušení vinět je taky sociální demokracie. Středočeský hejtman a poslanec za ČSSD David Rath dnes namítnul, že celý systém vinět bude sloužit ke sledování lidí. Zdůraznil také, že nic podobného nemají ani v Rakousku, kde firma Kapsch sídlí. „Budeme pokusným králíkem tohoto systému,“ prohlásil.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka v reakci na Rathova slova ujistil, že viněty ke sledování pohybu lidí sloužit nemohou, protože viněta nebude spojována ani s registrační značkou auta, ani se jménem kohokoli. Čidlo podle ministra jen zaznamená pohyb auta pod branou a zjistí, zda je viněta nabitá.

Ministerstvo už zaslalo firmě Kapsch dotaz, za kolik peněz je schopna viněty a související služby státu dodat. „Čekáme na odpověď, která by mohla být v dohledných týdnech,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Slamečka se nicméně nechal slyšet, že systém vinět může být ekonomicky efektivní, jen pokud bude následovat kilometrické zpoplatnění dálnic. Řidiči by tedy platili jen podle počtu ujetých kilometrů. K tomu by podle ministra mohlo dojít během příštích dvou let.

O svou hlavní výhodu - možnost koupit si jednu vinětu pro dvě auta - by nicméně nový systém při svém zavedení ochuzen být neměl, a to i přesto, že tím ministerstvo může přijít o miliony korun ročně.

Pro zachování vinět a proti návrhu na jejich zrušení nakonec hlasovalo 70 poslanců, hlavně za ODS spolu s částí komunistů. Přidali se k nim ale taky bývalí lidovci Vlasta Parkanová, Jan Husák a Miroslav Kalousek, kteří nyní hájí barvy TOP 09.