Brazílie – latinskoamerická oáza pro český export

Rio de Janeiro - Brazílie je pro Česko nejdůležitější obchodní partner v Latinské Americe a jedna z prioritních zemí českého exportu. Dvanáctá největší ekonomika světa se v posledních letech stala doslova magnetem pro zahraniční firmy. Důvodů je několik - tamní ekonomika úspěšně odolává krizi a vláda sype v souvislosti s chystaným mistrovstvím světa ve fotbale i olympiádou stovky miliard dolarů do rozvoje infrastruktury.

Brazílie se tedy dvakrát po sobě dostane do hledáčku všech sportovních fandů. Za čtyři roky tu propukne fotbalový šampionát a o dva roky později olympiáda. Investice v přepočtu za více než 700 miliard korun. Místo sportovců teď zatím největší jihoamerický stát láká firmy z celého světa. „Očekávají se obrovské investice v řádech desítek miliard amerických dolarů do infrastruktury, do stavebnictví atd.,“ uvedl Martin Lošťák z CzechTradu.

Šance mají Češi ale i v energetice, letectví nebo v systému městské veřejné dopravy. 190milionová Brazílie nabízí rostoucí ekonomiku, kterou nezbrzdila ani hospodářská krize. Letos by se navíc růst HDP měl vrátit na hodnoty, které krizi předcházely. Brazílie odolává krizi především díky obrovskému vnitřnímu trhu a poměrně diverzifikovaný export, co se týče komodit či obchodních partnerů.

Tradice česko-brazilského obchodu sahá do začátku 20. století

Československo začalo s Brazílií obchodovat hned krátce po jeho vzniku v roce 1918. Značky Škoda, ČKD nebo Jawa měly na brazilském trhu výborný zvuk už v meziválečném období. Za socialismu následovaly dodávky velkých investičních celků. „V Brazílii bylo v minulosti, před rokem 1989, vybudováno 13 cementáren, které pracují s českou technologií a my jsme na tuhle tradici navázali a dneska pro tyto cementárny dodáváme zařízení,“ vysvětlil jednatel společnosti Brasilex Tomáš Jodas.

Vysoká dovozní cla a daně často můžou zvýšit hodnotu dováženého zboží až o 70 procent. Další bariérou jsou pak neustále se měnící daně, složitá legislativa, jedna z nejvyšších úrokových měr na světě a pomalá administrativa. Jen pro příklad: založení firmy trvá v průměru 155 dnů, její uzavření pak přes 10 let.

„Klienti se musí připravit na to, že platby trvají poměrně dlouho, navíc je to většinou v režimu splátek. Radíme klientům, aby své platby zajišťovali, byť je to dražší a trvá to delší dobu,“ varuje Jaromír Chabr, ředitel divize financování obchodu Komerční banky.

Klíčem k úspěchu v Brazílii je podle znalců tamního prostředí, jednoznačně výběr místního partnera. „Nestačí jen mít dobrou cenu, hezký obal, musíte zároveň se aktivně vyskytovat na daném trhu, musíte využít místního zástupce, který se vyzná v té složité legislativě,“ dodává Chabr.

Navíc kdo to s obchody v Brazílii myslí vážně, měl by se začít učit portugalsky. S angličtinou totiž při jednání zpravidla neuspěje. Obchodování mají přitom Brazilci v krvi.

Utkání Brazílie - ČR
Utkání Brazílie - ČR
Více fotek
  • Utkání Brazílie - ČR zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1147/114609.jpg
  • Brazílie zdroj: www.eamerika.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1561/156046.jpg