Silnice v roce 2222? Ne, pomohou projekty PPP

Praha – Páteřní síť v Česku bude při současném způsobu financování dostavěna až v roce 2222. Takové datum se však ministerstvu dopravy nelíbí, proto hledá způsoby, jak celý proces urychlit. Jednou z možností je sehnat zdroje i mimo veřejné rozpočty. Podle mnohých odborníků se tak znovu otevírají dveře pro PPP, tedy spolupráci soukromého a veřejného sektoru.

Soukromý investor projekt postaví, pak ho dále provozuje a nese za něj odpovědnost. Právě s tím ale měly české úřady problémy. Kvůli špatně formulovaným smlouvám zůstala rizika na státu. Proto si tento typ spolupráce na vládní úrovni vysloužil neblahou pověst. „I vlivem nejrůznějších peripetií a změn ve vedení resortů byl fakticky dotažen až do té realizační fáze pouze ten projekt Ústřední vojenské nemocnice,“ uvádí k tomu náměstek ministra financí Bohdan Hejduk.

Ředitel PPP Centra Jan Škurek

„Ovšem na té municipální úrovni, tam už dneska evidujeme několik desítek úspěšných PPP projektů.“

„Pro veřejného zadavatele je tam riziko. Uzavírá smlouvu na 10 až 20 let, těžko se predikují všechna potenciální rizika.“

Budoucnost PPP projektů (zdroj: ČT24)

Investoři rádi stavějí sportoviště a nemocnice

Často soukromníci s městy a obcemi spolupracují na sportovištích. V rámci projektů PPP se ale stavějí i nemocnice nebo poskytují sociální služby. Také tady ale prim hraje infrastruktura. Třeba v Brně získali podnikatelé 50letou smlouvu na provoz tuřanského letiště.