Biobenzin je u Němců propadák

Berlín - Obliba benzinu s desetiprocentním obsahem bioetanolu, který mohou řidiči v Německu tankovat už téměř půl roku, je zatím jen minimální. Palivo s označením E10 čerpalo dle červnových údajů jen necelých 14 procent majitelů aut se zážehovým motorem, tedy zhruba každý sedmý. Podle hodnocení německého tisku je zavádění nového biobenzinu obrovský neúspěch a propadák.

Zavádění paliva obsahujícího deset procent biosložky patří mezi požadavky Evropské unie, která zdůrazňuje, že se jeho spalováním dostává do ovzduší méně emisí. E10 by postupně na německých pumpách mělo nahradit benzin Super, obdobu v Česku používaného Naturalu 95, v němž je jen pět procent bioetanolu. 

Přestože jsou Němci běžně ekologii naklonění, E10 už od počátku provázely spory a bojkot motoristů. Ti si nebyli jistí, zda je nový „superbenzin“ pro jejich vůz vhodný. Někteří politici proto dokonce volali po jeho stažení z trhu. Následně se německá vláda s výrobci pohonných hmot, automobilovým průmyslem, svazy na ochranu spotřebitelů a autokluby dohodla na lepší informační kampani, která měla bezradnost řidičů odstranit. Ani to však zvýšení zájmu o E10 příliš nepomohlo. 

Německý protest proti biobenzinu
Zdroj: ISIFA/EPA/TOBIAS KLEINSCHMIDT

Zatímco v únoru tankovalo biopalivo osm procent majitelů aut s benzinovým motorem, v červnu jich bylo podle deníku Frankfurter Rundschau 13,9 procenta. „Zákazníci jsou nadále znejistěni, především kvůli špatné informační politice vlády a koncernů,“ vidí hlavní důvod expert autoklubu ADAC Jürgen Albrecht. 

Menší oblibu biobenzinu zřejmě doprovází i fakt, že E10 je k dostání zatím na polovině čerpacích stanic v Německu a zejména na západě a severu země ještě příliš rozšířen není. Tam, kde si motoristé mohli vybrat mezi klasickým „suprem“ a E10, sáhlo podle údajů německého Svazu petrochemického průmyslu (MWV) po zelené tankovací pistoli s biobenzinem 20 až 30 procent šoférů. I to je ale výrazně méně než 90 procent, které MWV odhadoval při únorovém zavádění tohoto ekopaliva.