Praha – Česká stavební firma Metrostav předala minulou sobotu islandskému ředitelství silnic dva silniční tunely celkem přes deset kilometrů dlouhé. Zakázka byla dosud největší stavbou Metrostavu v zahraničí. Ražba obou tunelů trvala čtyři roky. Výsledek ale stojí za to, islandským řidičům ušetří 120 kilometrů dlouhou zajížďku.
Metrostav prorazil tunely na Islandu
Ražba tunelů nebyla jednoduchou záležitostí. Pracovníci Metrostavu při ní často museli pracovat v extrémních podmínkách. „Co nás překvapilo, byly hlavně neočekávané přítoky podzemní vody, která byla studená, měla zhruba 2 až 3 stupně a vysoký tlak,“ popisuje úskalí projektu stavbyvedoucí Metrostavu Štefan Ivor.
I Metrostav ale doplatil na krizi islandské ekonomiky. Původně měla česká firma za proražení obou tunelů na Islandu získat téměř šest miliard islandských korun, což bylo v době uzavření kontraktu zhruba 1,3 miliardy českých korun. Krize ale mezitím kurz islandské měny výrazně srazila a Metrostav tak na stavbě prodělal. Teď proto jedná o navýšení konečné částky.
Zakázkou si nicméně firma vydobyla i jiné přínosy. Právě podobné stavby ve složitých podmínkách jsou totiž tou nejlepší referencí pro získání dalších zakázek. Metrostavu tak otevřeli cestu k dalším velkým projektům, jako je budování přístupových štol na metro v Helsinkách. „Vůbec si nedovedu představit, že bychom uspěli v tendru na metro v Helsinkách, kdybychom neudělali projekt na Islandu,“ připustil ředitel 5. divize Metrostavu Václav Soukup.