Metrostav prorazil tunely na Islandu

Praha – Česká stavební firma Metrostav předala minulou sobotu islandskému ředitelství silnic dva silniční tunely celkem přes deset kilometrů dlouhé. Zakázka byla dosud největší stavbou Metrostavu v zahraničí. Ražba obou tunelů trvala čtyři roky. Výsledek ale stojí za to, islandským řidičům ušetří 120 kilometrů dlouhou zajížďku.

Ražba tunelů nebyla jednoduchou záležitostí. Pracovníci Metrostavu při ní často museli pracovat v extrémních podmínkách. „Co nás překvapilo, byly hlavně neočekávané přítoky podzemní vody, která byla studená, měla zhruba 2 až 3 stupně a vysoký tlak,“ popisuje úskalí projektu stavbyvedoucí Metrostavu Štefan Ivor.

I Metrostav ale doplatil na krizi islandské ekonomiky. Původně měla česká firma za proražení obou tunelů na Islandu získat téměř šest miliard islandských korun, což bylo v době uzavření kontraktu zhruba 1,3 miliardy českých korun. Krize ale mezitím kurz islandské měny výrazně srazila a Metrostav tak na stavbě prodělal. Teď proto jedná o navýšení konečné částky.

Zakázkou si nicméně firma vydobyla i jiné přínosy. Právě podobné stavby ve složitých podmínkách jsou totiž tou nejlepší referencí pro získání dalších zakázek. Metrostavu tak otevřeli cestu k dalším velkým projektům, jako je budování přístupových štol na metro v Helsinkách. „Vůbec si nedovedu představit, že bychom uspěli v tendru na metro v Helsinkách, kdybychom neudělali projekt na Islandu,“ připustil ředitel 5. divize Metrostavu Václav Soukup.