Škodovky od srpna podraží

Mladá Boleslav - Největší česká automobilka Škoda Auto zdraží od 8. srpna o procento vozy Fabia, Octavia, Superb a Yeti, které vyrábí s vyšší výbavou. Zákazníci tak za tyto modely zaplatí několik tisícikorun navíc. Pokud například Škoda Octavia s výbavou Classic dosud stála 393 900 korun, po zdražení vyjde na 397 839 korun. Ceny se zvýší zatím jen v Česku, v dalších zemích lze podobný krok očekávat v blízké době.

Ke zdražování Škodovku přiměl růst vstupních nákladů. „Klíčovou roli k přijetí cenového kroku sehrály nákladové faktory, zejména výkyvy cen nerostných surovin, drahých kovů a rafinovaných ropných produktů na světových trzích. Jsme přesvědčeni, že veškeré změny byly v této souvislosti v Česku učiněny s ohledem na zachování atraktivity našich vozů pro zákazníky,“ informoval mluvčí firmy Rudolf Dreithaler.

Ceny modelů Roomster a Octavia Tour i všech základních modelů Škoda zachová. Zdražování se nedotkne také akčních modelů a prvků mimořádných výbav. „Cenové úpravy se netýkají například ekologicky šetrných verzí GreenLine Fabia, Roomster a Yeti,“ doplnil Dreithaler.

V Nošovicích se zdražování zatím nechystá

Nošovická automobilka Hyundai podle mluvčího Petra Vaňka žádné zvyšování cen vozů s lepší výbavou aktuálně nechystá. „Pokud mám informace, tak by měly naše ceníky zůstat stejné. Ale zdražování Škodovky je pro nás zajímavou zprávou,“ podotkl ke kroku konkurence Vaněk. Kolínská automobilka TPCA svoji cenovou politiku nekomentuje, sdělil její mluvčí Radek Kňava.

Výroba automobilu v nošovické továrně Hyundai
Zdroj: ČT24/Hyundai

Finanční analytik společnosti Patria Finance David Marek se domnívá, že se nyní možná budou snažit ostatní prodejci využít této situace ke zvýšení vlastního tržního podílu. „Na druhé straně při rostoucích cenách vstupů se dříve nebo později promítne tato skutečnost do cen finálních výrobků. Takže je otázka, který z výrobců bude ochoten akceptovat delší dobu pokles vlastních marží,“ dodal Marek. Po Škodě Auto tak zřejmě podle něj zdraží i ostatní výrobci aut. Ke zvýšení cen se ale mohou odhodlat až za několik měsíců nebo příští rok.

Podle redaktora serveru Autoweek.cz Vladimíra Rybeckého bude mít zdražení škodovek na rozhodování segmentu zákazníků, kterého se týká, jen minimální vliv. „To zdražení se týká aut, která se prodávají především jako firemní, takže to je pro zákazníky, pro které zdražení o čtyři, pět tisíc korun nebude zase tak podstatné při rozhodování, jestli auto koupit, nebo ne,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24.

Mladoboleslavská Škoda Auto loni více než ztrojnásobila čistý zisk na 349 milionů eur (8,5 miliardy korun) ze 110 milionů eur v roce 2009. Loni zvýšila celkový prodej zejména díky Číně, kde prodala 180 500 automobilů. V celém světě pak prodala 762 600 aut.

Komentář Vladimíra Rybeckého (zdroj: ČT24)