Slovenští autodopravci žalují výběrčího mýta

Bratislava - Unie autodopravců Slovenska podala dvě žaloby na provozovatele slovenského systému pro elektronický výběr mýtného – společnost SkyToll. Výběr mýtného má podle unie i po 11 měsících od svého spuštění řadu nedostatků. Dopravci proto chtějí žalobami dosáhnout toho, aby společnost SkyToll dosavadní systém nahradila systémem novým a bezchybným. Výsledek soudního sporu bude mít význam i pro Českou republiku. SkyToll totiž nedávno nabídl své služby i pro rozšíření mýtného na silnice nižších tříd v Česku.

„Výběr mýtného na Slovensku je ztrátový, předražený a neefektivní,“ tvrdil dnes předseda unie Jaroslav Polaček. Některé úseky jsou podle něj dopravcům účtovány navíc, zatímco jiné nejsou zpoplatněny vůbec, čímž stát přichází o peníze. Systém prý vykazuje i další chyby, například poruchy jednotek pro zaznamenávání pohybu po zpoplatněné síti či výpadky v účtování ujeté vzdálenosti. Podle odhadu unie tak přijde stát za rok fungování elektronického mýtného jen kvůli nesprávnému účtování úseků zhruba o pět milionů eur (asi 123 milionů korun).

Unie slovenských autodopravců má vlastní vozidla, pomocí kterých výběr mýta kontroluje. Celkem takto monitoruje 100 kamionů. „Při našich kontrolách v rámci tohoto systému jsme zjistili, že chyba, která vzniká při výběru mýta je na 1000km v hodnotě 5 eur,“ dodal Polaček.

Systém funguje bezvadně, brání se SkyToll

0„Nezávislý znalec na základě svých měření označil efektivitu výběru mýta na Slovensku za prvních 6 měsíců na úrovni 98,8 procent, což je nejvíce z okolních zemí,“ prohlásil generální ředitel SkyTollu Matej Okáli.

Autodopravci kritizují systém mýtného na Slovensku od jeho zpuštění na začátku letošního roku. Několika protestními akcemi se dokonce pokusili výběr mýtného pozastavit. V květnu kvůli nedostatkům systému zažalovali stát i Národní dálniční společnost. „Do dnešního dne nás soudy ani nevyzvaly, jaký soudní poplatek má unie zaplatit,“ stěžoval si Polaček. Dopravci se s některými podněty již dříve obrátili rovněž na prokuraturu, ta však podle Polačka postupovala alibisticky.

Poplatky za jízdu po dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy musí na Slovensku elektronicky platit vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Zpoplatněno je více než 2 000 kilometrů silniční sítě.