Vánoce se blíží, lidé nakupují jako o život

Praha – Vánoční nákupy jsou v plném proudu a obchodníci si mnou ruce. V předvánočním čase jim totiž narůstají tržby pravidelně i o desítky procent. Třetí adventní víkend nebyl výjimkou. Tržby dokonce rostly rychleji než v roce minulém. Analytici si ale nemyslí, že by měl být optimismus obchodníků přehnaný. Letošní tržby podle nich zůstanou přibližně na loňské úrovni nebo o kousek níže. Dárkem pod stromečkem chce podle průzkumů letos každý potěšit zhruba sedm svých blízkých. Utrácet budou letos Češi za dárky zhruba stejně jako loni, tedy kolem šesti tisíc korun. A tak obchodníci strhávají boj o každého zákazníka. Žně už začaly i pro e-shopy, úklidové firmy, pekaře, cukráře a balicí služby.

Nechcete se mačkat s ostatními v obchodě? Nakupujte přes internet

Na odbyt jdou potraviny, alkohol a dárky. Největší zájem je o knihy, elektroniku, hračky a kosmetické balíčky. Ačkoli se už během tohoto víkendu obchodní centra plnila k prasknutí, hlavní nápor očekávají příští sobotu a neděli. Stále častěji se však zákazníci snaží tomuto davovému šílenství vyhnout. Populární je proto i nakupování na internetu.

Tomáš Hodboď ze serveru Heureka.cz:

„Tržby českých internetových obchodů letos o Vánocích pravděpodobně dosáhnou hranice 10 miliard korun, což představuje přibližně dvacetiprocentní nárůst oproti loňskému roku.“

Podle průzkumů agentury SC&C plánuje většina Čechů letos za dárky utratit zhruba stejnou částku jako loni. Méně chce vydat téměř třetina. Pouhá dvě procenta lidí počítají s tím, že za dárky tyto Vánoce zaplatí více.

Také letošní rok má svoje hitovky, mezi které patří sodovkovač, robotické vysavače, přístroje na espresso, digitální fotorámečky, malé notebooky nebo chytré MP3 přehrávače. Největším propadákem letošních Vánoc jsou dříve oblíbené dárkové koše s potravinami.

Objevují se i nové cesty, jak se k zákazníkům dostat, například trhy nebo veletrhy. „Všichni jsou optimisté, věří, že krizi už mají za sebou, proto se hlásí. Musejí být opatrní, máme stejné množství vystavovatelů, zboží mají více, ale berou si malé plochy, aby málo utratili a hodně prodali,“ říká ředitelka veletrhu Stříbrné vánoční dny Maria Wohrlabová.

Vánoční nákupy
Zdroj: ČT24