Promyšlený servis a internetový prodej – předvánoční trumfy obchodníků

Praha – Někteří prodejci slaví, jiným už je teď jasné, že pro ně výsledky předvánočních tržeb nebudou veselé. Obchodní analytici v těchto dnech začínají určovat, kteří prodejci jsou vítězi a kteří naopak poraženými letošního předvánočního boje o zákazníky. Podle prvních informací byl letos klíčem k úspěchu promyšlený zákaznický servis a prodej přes internet.

Pro obchodní analytiky není žádným překvapením, že navzdory oživení ekonomiky si obchody vedou různě. Obchodníci podle nich zjišťují, že mohou být úspěšní jedině tehdy, když zvládnou techniku merchandisingu. Tedy strategii, jak rozmístit zboží do regálů v obchodě, aby zákazníky co nejvíc upoutalo.

„Například americký řetězec Macy si letos vedl velmi dobře, a to zejména proto, že změnil merchandisingový model. Přišli na to, že když mají obchody po celé zemi, nemůžou mít ve všech stejnou taktiku prodeje. Lidé v různých regionech mají jiný vkus a preference a nakupují různě,“ vysvětluje prezident poradenské společnosti Cambridge Group Rick Kash.

Macy je americký obchodní řetězec, v Čechách srovnatelný s Tescem. Stejně tak maloobchody Costco - jakási obdoba Kauflandu a Lidlu v USA, si vedly velmi dobře. Překvapením roku je, že přibylo zákazníků, kteří měli zájem o skutečně luxusní nebo drahé zboží. Ať už jde o nejnovější elektroniku, nebo luxusní módní doplňky.

Lidé i obchodníci teď už jen odpočítávají poslední hodiny do začátku Vánoc. I když do supermarketů ještě proudí davy lidí, kteří si nechali nakupování na poslední chvíli, tržby takzvaně poražených obchodníků už to podle analytiků nijak výrazně neovlivní.