Hypermarkety a diskonty válcují supermarkety

Praha – Češi chodí nejčastěji nakupovat do hypermarketů a diskontních prodejen. Ty si svou pozici loni upevnily na úkor supermarketů a malých samoobsluh. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK. Roli při výběru prodejny hraje mimo jiné také zajímavější nabídka v určité části sortimentu. Například do hypermarketu Globus chodí Češi především kvůli masu, uzeninám a biopotravinám. Řetězce Kaufland a Lidl jsou zase úspěšné s nabídkou ovoce a zeleniny a krmiva pro domácí mazlíčky. Do Teska chodí lidé kvůli nápojům, do Albertu pro pečivo a Billa zase láká na nákup sýrů, ovoce a zeleniny.

Hypermarkety jako hlavní nákupní místo potravin v závěru roku 2010 uvedlo už 43 procent českých domácností, zatímco o rok dříve jich bylo jen 40 procent. Preference diskontů se loni zvýšily meziročně o jeden procentní bod na 25 procent. Opačný trend vykázaly supermarkety, jejichž obliba se v loňském roce snížila meziročně o dva procentní body na 15 procent. Podíl malých prodejen loni stagnoval rovněž na 15 procentech.

„Hypermarkety si lidé vybírají především kvůli širokému výběru zboží. Diskonty zase lákají kombinací celkově příznivých cen a přiměřené kvality,“ vysvětlil Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK. Pro supermarket se zákazníci rozhodují hlavně kvůli snadné dostupnosti a příjemnému a čistému prostředí. „Malé prodejny jsou pro své zákazníky atraktivní díky snadné dostupnosti, příjemnému a ochotnému personálu a také kvůli snadné orientaci v prodejně,“ dodal.

Češi nejraději chodí nakupovat do hypermarketů (zdroj: ČT24)

Ve výběru prodejny hraje roli vzdělání i věk

V hypermarketech a supermarketech nakupují především mladší zákazníci do 40 let s vyšším vzděláním. Diskontní prodejny, které kladou důraz na nižší ceny, a malé prodejny jsou zase oblíbené u starších zákazníků a u lidí s nižším vzděláním.

Češi při nákupech potravin stále více rozlišují mezi jednotlivými obchodními řetězci. „Řetězce se totiž začínají výrazně profilovat a díky rozlišné kombinaci ceny, šíře nabídky a kvality zboží dokážou přilákat zákazníky na různé kategorie zboží,“ upozornil Cabal.

Podle průzkumu Incomy GfK byly co do nákupu potravin loni nejoblíbenější prodejny Kaufland, v závěsu pak skončily Albert a Penny Market. Pětici pomyslných vítězů doplňují ještě Tesco a Lidl.

Pultová prodejna
Zdroj: ČT24