Založit si firmu v Rusku na dálku? Žádný problém

Moskva – O podnikání na ruském trhu je poslední dobou velký zájem. Pozadu nechtějí být ani tuzemští podnikatelé. Doteď ale byznysmeny odrazovalo složité zakládání poboček, které navíc vyžadovalo osobní účast podnikatele. Teď si ale firmy budou moci nechat pobočku v Rusku založit na dálku. Informaci přinesl týdeník Euro.

„Podařilo se nám s ruskými úřady vyjednat dohodu, díky které se procedura registrace firem pro české zájemce zjednoduší. Takže žadatelé nebudou muset kvůli tomu cestovat do Moskvy nebo Petrohradu a vyřídí vše na dálku,“ tvrdí majitel CRC Consulting Vlastislav Mach. Doteď přitom vzdálené založení firmy federální daňový úřad neumožňoval. Při předkládání registrace byla nutná fyzická přítomnost žadatele. „Za normálních okolností si musel představitel firmy obejít všechny nezbytné úřady, vyplnit všechny nezbytné papíry, najít patřičné úředníky,“ tvrdí ředitel Komory pro hospodářské styky se SNS (Společenstvím nezávislých států) František Masopust.

Firma může na dálku vyřešit vše až po vyhledání kanceláře

Majitel CRC Consulting Vlastislav Mach:

„Kromě toho nabízíme klientům zařízení pracovních víz, vedení účetnictví a mzdové agendy a v případě odchodu z ruského trhu i zrušení firmy.“

Certifikovaný zprostředkovatel pomůže firmě, která chce do Ruska vstoupit, se všemi oficialitami na ruských úřadech. Vše slibuje zvládnout do pěti pracovních dnů. Zařídí i akreditaci pro tamní obdobu akciové společnosti nebo společnosti s ručením omezeným. Zajímavou pomocí může být i vyhledání kanceláře.

Novou službu budou podle Masopusta využívat především středně velké firmy. Ty malé na ruský trh nejspíš nevstoupí vůbec, ty velké si zase poradí samy. Největším přínosem pro podnikatele bude znalost místního prostředí zprostředkovatele a přenesení byrokratické zátěže na někoho jiného.

Osobní kontakt zůstává klíčový

Masopust míní, že by mohla mít služba mezi tuzemskými firmami úspěch. Ani tak ale podnikatelům nedoporučuje zcela vyloučit fyzickou přítomnost zástupce firmy na místě. Podle jeho názoru by se měla firma nejprve detailně seznámit s ruským prostředím. „Dělat obchody jenom mailem, faxem, telefonem je v Rusku opravdu nereálné,“ dodává Masopust. Osobní setkání tak i nadále zůstává klíčem k úspěchu. Podnikatelům proto nezbývá nic jiného než za obchodními partnery neustále cestovat a každou spolupráci si doslova vyšlapat. Většímu kontraktu běžně předchází až tříletá série jednání.