Google a Apple přesvědčují Ameriku o bezpečnosti dat uživatelů

New York - Společnosti Apple a Google ujišťují americké zákonodárce, že nebudou prodávat data z chytrých telefonů pro cílenou reklamu. Bezpečí citlivých údajů v minulých týdnech neuhlídaly například Sony nebo banka JPMorgan. Americké ministerstvo spravedlnosti nyní vyšetřuje, jak funguje lukrativní systém internetové reklamy společnosti Google. Podnik uvedl v úterý v dokumentech pro americkou Komisi pro cenné papíry (SEC), že by ho kauza mohla stát i 500 milionů dolarů. O ně kvůli tomu podle agentury AP účetně snížil výsledek hospodaření za první čtvrtletí.

Chytré telefony usnadňují lidem život a umožňují například stáhnout si detail mapy po cestě na schůzku, zkontrolovat emaily a spoustu dalších věcí. Teď se ale jejich majitelé bojí, že se o ně zajímá ještě někdo třetí. Marketingové firmy mají až příliš blízko k informacím, které Američané zadávají do mobilů.

Senát Spojených států: Nastal čas, abychom zasáhli

„Senát nemá nic proti chytrým telefonům jako takovým. Nastal ale čas na to, abychom zasáhli. Nemůžeme jen tak nechávat osobní informace milionů lidí soukromému sektoru, který si s nimi pak dělá, co chce,“ uvedl americký senátor Al Franken.

Google zatím ujišťuje Senát USA, že jeho software Android ukládá detaily o lokaci uživatele jen tehdy, když k tomu on sám dá souhlas. Podobně si stojí Apple se softwarem iOS. „I produkty s novými technologiemi musí spotřebitelům zaručit, že ochrání jejich data a že informace neskončí v rukou někoho třetího,“ vysvětlila Jessica Richová z Úřadu pro ochranu spotřebitelů.

Potenciální zneužití vidí Senát i mezi takzvanými stalkery či vyděrači. Senát chce od obou firem slyšet, nakolik klienty ochrání sám. Pokud se se zárukami nespokojí, je připraven upravit zákon o ochraně osobních dat.

Také evropští regulátoři spustili rozsáhlou prověrku, zda Google nemanipuluje s výsledky vyhledávání ve prospěch svých služeb a zda v reklamním systému nezvyšuje ceny uměle. Reklamní síť Googlu, která přikládá krátké textové reklamy k výsledkům vyhledávání a dalšímu internetovému obsahu, je hlavním zdrojem příjmů webového gigantu. Jen za první tři měsíce prodal Google reklamní prostor za 8,3 miliardy dolarů.

Ovšem vyšetřování ministerstvem spravedlnosti zjevně nebude pro Google levné. V materiálu pro komisi podnik uvedl, že jeho management tento měsíc rozhodl dát stranou na případné vyrovnání kauzy 500 milionů dolarů. Výsledkem je, že čistý zisk podniku za první čtvrtletí není 2,3 miliardy dolarů, ale 1,8 miliardy.