Skanska žaluje stát za nelichotivé cedule o 50 milionů

Praha – Stavební společnost Skanska žaluje ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli ochraně dobrého jména firmy. Důvodem žaloby jsou cedule u silnic a dálnic, které upozorňovaly na údajně nekvalitní práci Skansky. Teď chce jedna z největších stavebních firem v Česku odškodné ve výši 50 milionů korun. Ministerstvo dopravy nepovažuje použití cedulí za natolik závažné, aby mělo vést k žalobě. Ve sporu se Skanskou se ale pokusí dohodnout.

Skanska dá ještě státu šanci

Generální ředitel Skansky Dan Ťok:

„Jsme připraveni se ale na celé věci domluvit tak, že žalobu stáhneme.“

Podle šéfa Skansky není ještě vše ztraceno. Společnost je totiž ochotná přistoupit na dohodu. Podmínkou však je, že se v případě všech sporných dopravních staveb, u nichž stát firmě vytýká nekvalitní práci, uskuteční běžné reklamační řízení. Komunikace s ŘSD i ministerstvem dopravy je již podle Ťoka v současnosti výrazně lepší než v minulých měsících. „Náš byznys není soudit se se státem a dostávat ze státu touto cestou peníze, náš byznys je stavění,“ dodává k tomu Lucie Nováková ze Skansky.

„Cedule byly jen oznámení řidičům, kdo tento úsek stavěl,“ uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. Podle něj obdobné cedule u staveb používají samy stavební firmy běžně, a proto podle ministerstva tento postup nebyl natolik závažný, aby měl vyústit v soudní spor. „My jsme se kvůli cedulím bránili proto, že jsme nechtěli připustit fakt, že za všechno, co je špatného na českých silnicích, může Skanska - a to právě ty cedule bohužel dělaly,“ vysvětluje Nováková. Ministerstvo se přes svůj nesouhlas pokusí se společností Skanska dohodnout na smírném řešení.

Důvod k podání žaloby v postupu ministerstva nevidí ani Ředitelství silnic a dálnic. Podle jeho mluvčí Martiny Vápeníkové státní společnost už dříve zahájila se Skanskou jednání, aby případnému soudnímu sporu předešla a cedule od silnic odstranila. Ze strany Skansky došlo ke zlepšení komunikace při reklamačních jednáních i u jiných reklamovaných staveb, například v případě zvlněného úseku dálnice D11, uvedla Vápeníková. „My samozřejmě spoluodpovědnost na D11 cítíme,“ potvrzuje postoj Novákové.

Řešit se bude i zvlněná vozovka na D11

V polovině dubna už Městský soud v Praze Ředitelství silnic a dálnic používání zmíněných cedulí u silnic a dálnic předběžně zakázal. Firmě vadilo, že se úřady nezaměřily také na další stavební společnosti, nesouhlasila ani se svou odpovědností za rozsah vytýkaných závad. Celkovou výši reklamace vůči Skansce ŘSD odhadlo již dříve na 600 milionů korun.

Jeden ze sporů se týká přibližně 200metrového úseku dálnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky. Nedávná studie z Českého vysokého učení technického v Praze potvrdila podle Skansky rozdělení zodpovědnosti mezi všechny strany sporu, už ale neřekla, kdo má na zodpovědnosti za závadu jaký podíl. To by podle Ťoka mohl určit až soud.

Stát je prý při zadávání zakázek diskriminační

Na dnešním setkání s novináři si šéf Skansky Dan Ťok také stěžoval na diskriminační podmínky při zadávání veřejných zakázek. Diskriminaci prý často čelí zvláště u užších výběrových řízení na menší veřejné zakázky. Obrací se kvůli tomu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Skanska jako příklad diskriminačního kritéria uvedla poměrové ekonomické ukazatele, které zkoumají například podíl krátkodobých závazků na oběžných aktivech. Za modelový příklad firma uvedla situaci, kdy o zakázku soupeří dvě společnosti. Oběžná aktiva jedné činí 100 korun a krátkodobé závazky dvě koruny. Druhá firma má oběžných aktiv za miliardu a krátkodobých závazků za půl miliardy korun. Podle poměrových ukazatelů první malá firma vyhraje, protože v hodnocení získá víc bodů. Konkrétně prý šlo o tendr na výstavbu infrastruktury v lokalitě bývalých kasáren ve Šternberku v předpokládané hodnotě 75 milionů korun.

Skanska zakládá svou menší odnož, aby měla k zakázkám přístup

Stavební společnost Skanska proto zareagovala svérazným způsobem na často neprůhledné rozdělování veřejných zakázek a založila dceřinou firmu Skanska kvalifikační s.r.o., která má snadněji proplouvat sítem výběrových kritérií především menších tendrů.

Výběrová řízení totiž mnohdy obsahují podmínku, že celkové zadlužení soutěžící společnosti má dosahovat maximálně do 50 procent, a rázem má navrch malá firma. „Nám to přijde absurdní, že společnosti, které jsou zdravé, silné a velké, nesplňují podmínky, aby mohly postavit zakázku za 75 milionů,“ dodává Ťok. Nelíbí se mu ani často netransparetní způsoby losování vítězů zakázek.

Ostatní stavební firmy se k vyjádření Skansky zatím nechtějí příliš vyjadřovat. Poukazují ale na to, že za otevřeností stavebního giganta může být i to, že se jí za posledního 2,5 roku propadly zakázky o třetinu a jejich hodnota dokonce o polovinu. Všechna takzvaná kvalifikační kritéria nebo losování by však měla zrušit novela zákona o veřejných zakázkách, která je právě ve sněmovně a platit by mohla už od příštího roku.

  • Zvlněná dálnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2002/200181.jpg
  • Peníze autor: Hynek Glos, zdroj: ISIFA/Lidové noviny http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2604/260339.jpg
  • Bytový projekt Skansky zdroj: Skanska http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2618/261787.jpg