Zpožděný let? O kompenzacích lidé často nevědí

Praha - Cestující leteckých společností mají stále nízké povědomí o svých právech v případě mimořádných událostí, jako jsou zpoždění a zrušení letu nebo ztráta a poškození zavazadel. K takovýmto komplikacím dochází v jednom až dvou procentech letů po Evropě, což jsou ročně desetitisíce případů. V rámci kampaně informující o právech cestujících v letecké dopravě to dnes v Praze uvedl Jan Pithart z Evropského spotřebitelského centra.

Když je let zpožděn, má cestující právo na přiměřené občerstvení, případně i na ubytování na jednu nebo více nocí. Když na letišti není nikdo, kdo by se o cestující postaral, může si občerstvení i hotel zaplatit sám, účtenky pak dá letecké společnosti proplatit.

V případě zrušení letu z důvodů, které mohl dopravce ovlivnit, má cestující nárok na odškodnění ve výši 250 až 600 eur. Práva cestujících jsou zakotvena v evropské legislativě a dalších mezinárodních smlouvách. Krom toho má cestující nárok odletět nejbližším možným spojem.

V případě komplikací neodkládejte jednání s dopravcem

„Cestující, kterého postihne takováto komplikace, by se měl okamžitě obrátit na zástupce dopravní společnosti na letišti. Pokud jde o poškození či ztrátu zavazadla, musí se obrátit na výdejnu zavazadel, kde sepíše zprávu o mimořádné události, a následně se může dožadovat svých práv,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. V případě ztráty či poškození zavazadla odpovídá dopravce za vzniklou škodu až do výše 33 tisíc korun. Nárok je ale nutné uplatnit nejpozději do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu v případě ztráty. Ideální je ale komplikace řešit přímo na letišti.

Odškodnění za komplikace v letecké dopravě se podle Pitharta vztahují na veškeré lety v rámci Evropské unie i na odlety mimo EU. U letů z ostatních zemí na území Evropské unie platí tato pravidla pro dopravce, který má provozní licenci v členském státě unie.

S kampaní o svých právech se dnes cestující mohli setkat na 30 letištích ve 23 zemích Evropské unie. Jejím cílem je zvýšit povědomí cestujících o tom, na co mají v případě mimořádných událostí právo.

Rušení letů kvůli prachu ze sopky Grímsvötn uvěznilo cestující i na Ruzyni.
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Peška