Nový šéf dopravy chce od Kalouska 10 miliard navíc

Praha – Nový ministr dopravy za Věci veřejné Pavel Dobeš požaduje po ministru financí Miroslavu Kalouskovi ze státního rozpočtu na příští rok o 10 miliard víc na výstavbu dálnic. Dobeš to potvrdil v rozhovoru s Českou televizí. Zároveň představil i další plány v úřadu, který převzal po Radku Šmerdovi a Vítu Bártovi: Hodlá znovu otevřít tendr na rozšíření mýta, potvrdil také převod výpravčích a signalistů z Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty.

„V každém případě budeme trvat na tom, aby byl rozpočet pro ministerstvo dopravy výrazně vyšší než pro rok 2011,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš s tím, že navýšení financí pro Státní fond dopravní infrastruktury je nezbytné. Pokud by k němu nedošlo, hrozí podle Dobeše, že bude stát muset zastavit plánování další výstavby dálnic a také výkup pozemků.

Požadavek má podporu odborníků

Více peněz pro dálniční projekty podporuje i odborná veřejnost. „Pokud by na tuto přípravu nebyly finanční prostředky, tak by v případě dotace nebo i čerpání z fondů EU tyto projekty vlastně nebyly k dispozici a vznikly by z toho veliké ztráty,“ upozornil Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

Stejný požadavek, který vznesl Dobeš, přitom padal i ze strany jeho předchůdce Radka Šmerdy. O jeho žádosti však ministerstvo financí odmítlo diskutovat s tím, že vše musí projednat vláda. Totéž nyní Kalousek přes svého mluvčího vzkázal i Dobešovi. „Kapitola ministerstva dopravy bude jako každá jiná kapitola rozpočtu projednávána standardně na vládě. Diskuze se povede nejprve s rezortními ministry, teprve potom přes média,“ konstatoval mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.

Dobeš uvažuje o mýtu i na silnicích 2. třídy

Mezi další plány nového šéfa dopravy patří také vyhlášení tendru na rozšíření mýta i na silnice nižších tříd. „Je to věcí, která byla v programu Věcí veřejných,“ informoval ministr. „Je to problematika, která se bude týkat silnic první třídy, možná některých vybraných druhé třídy.“

Dobešův předchůdce Šmerda přitom tvrdil, že náklady na výběr mýta na méně frekventovaných tazích jsou příliš vysoké, a projekt proto není ekonomicky výhodný; podporoval pouze výstavbu dalších bran na nejvytíženějších silnicích první třídy. Podobný názor zastává i sdružení automobilových dopravců ČESMAD. „Podle našeho názoru je přijatelné rozšíření mýta maximálně na tisíc kilometrů silnic prvních tříd. Nižší třídy jsou podle nás ekonomický nesmysl,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix.

Výpravčí dají vale Českým drahám

Ministr Dobeš také potvrdil, že do konce září by se mělo přesunout deset tisíc výpravčích a signalistů z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Předtím by ale mělo být podepsané memorandum, které jim zajistí stejné podmínky, jaké měli na Českých drahách.