Stravenky jako benefit ustupují vzdělání

Praha - Stravenky poskytuje svým zaměstnancům 68 procent společností. To je méně než v loňském roce, kdy je dostávali zaměstnanci v 75 procentech podniků. Zvýšil se ale počet společností, které přispívají svým pracovníkům na vzdělávání a na penzijní připojištění. Vyplynulo to z průzkumu, který dnes představily ING Pojišťovna a svaz průmyslu a dopravy.

Viceprezident svazu Radek Špicar přisuzuje pokles v poskytování stravenek plánům, které avizovalo ministerstvo financí. To chce zrušit daňové zvýhodnění benefitů a chce je nahradit zaměstnaneckým paušálem ve výši 3 tisíc korun na osobu ročně, o který si bude moci zaměstnanec snížit daňový základ. „To, o čem se hovoří na vládní úrovni, má velký dopad na to, jak se firmy chovají,“ zdůraznil Špicar.

Místo jídla přispívají firmy zaměstnancům na vzdělání a na důchod

Nejposkytovanějším daňově zvýhodněným benefitem je podle průzkumu vzdělávání. Na to svým zaměstnancům přispívá 78 procent firem, loni to bylo 70 procent. Nárůst posunul tento benefit na první místo právě na úkor stravenek. Ty se propadly na třetí příčku.

Jiří Běťák, ING Pojišťovna

„Co se týká benefitů, v Evropě jsou využívány velmi často. Evropa má určitou tradici péče o zaměstnance. My jsme standardem, a jak náš průzkum ukazuje, postupně se množství benefitů navyšuje.“


Nárůst obliby zaznamenal také příspěvek na penzijní připojištění, které zaměstnancům poskytuje 71 procent firem. V roce 2010 to přitom bylo jen 60 procent. Průměrná částka příspěvku na penzijní připojištění činí v průměru 591 korun měsíčně.

„K větší oblíbenosti příspěvku rozhodně přispěla probíhající debata o důchodové reformě. Samozřejmě když toto firmy slyší, tak to slyší jejich zaměstnanci a o to víc se ptají a o to víc firmy již dopředu vytvářejí prostor pro to důchodové připojištění,“ uvedl ředitel sekce zaměstnaneckých benefitů ING Pojišťovny Jiří Běťák. Vedle penzijního připojištění je podle něj ve firmách populární také příspěvek na životní pojištění.

Video Rozhovor s Radkem Špicarem
video

Rozhovor s Radkem Špicarem

Nejpopulárnější benefit? Mobilní telefon

V oblasti daňově nezvýhodněných benefitů je nejposkytovanějším benefitem mobilní telefon. Zaměstnancům je zapůjčuje 84 procent firem. Na druhém místě je služební automobil, který poskytuje 80 procent firem, a na pitný režim například v podobě kávy či balené vody na pracovišti zdarma přispívá 79 procent firem. Daňově nezvýhodněné benefity přitom zaměstnancům poskytuje 99 procent společností, které se průzkumu zúčastnily.