Benzin znovu na rekordu – přes 35 korun za litr

Praha – Po dvou měsících dosáhly ceny pohonných hmot opět rekordně vysokých úrovní. Natural 95 v současnosti pořídíte na českých čerpacích stanicích průměrně za 35,23 koruny za litr, čímž je vyrovnána dosavadní nejvyšší cena ze začátku května. Nafta zdražila o 56 haléřů na 34,59 koruny za litr, a překonala tak letošní maximum z konce dubna. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot dlouhodobě sleduje.

Podle analytika Petra Čermáka ze společnosti Colosseum souvisí prudké zdražení s růstem cen ropy a oslabením kurzu koruny z minulého týdne. V příštích dnech by se však podle něj měla situace uklidnit – ropa zdražuje už jen mírně a klesly distribuční marže. Také koruna znovu posiluje. „Díky tomu by se růst cen měl v následujících dnech zastavit a měli bychom se dočkat stagnace či nepatrného poklesu,“ uvedl Čermák.

Průměrná cena benzinu ve většině krajů překročila 35 korun za litr. Nejdražší je v Jihomoravském kraji, kde litr benzinu stojí 35,88 Kč. V Praze stojí 35,55 Kč/l. Naopak nejlevnější pohonné hmoty jsou k dostání v Ústeckém a Jihočeském kraji.

Ještě v polovině měsíce přitom ceny benzinu naopak setrvale klesaly, což je v letní sezoně nezvyklé. Nejprodávanější Natural 95 stál tehdy 34,46 koruny za litr a motorovou naftu řidiči pořídili za 33,93 koruny za litr.

Igor Sirota, mluvčí ÚAMK

„Pokud pojedeme směr jih k Jadranskému moři, pojedeme přes Rakousko, kde je to levnější než u nás, přes Slovinsko, kde je to rovněž levnější, až po Chorvatsko, které má taky nižší ceny. Tam bude nejlevnější nafta a ve Slovinsku benzin.“

Zásadní zdražování je podle expertů u konce

Podle zástupců Ústředního automotoklubu i provozovatelů čerpacích stanic by ceny měly v nejbližších dnech sice ještě vzrůst, ale již v minimální míře. Zásadní zdražování pohonných hmot se prý na dlouhou dobu zastaví a bude mít spíše sestupnou tendenci. Současné tuzemské ceny benzinu jsou přitom vyšší než ve většině evropských zemí. Dráže natankujeme pouze v Německu, Francii a Itálii.