Trasa Praha-Ostrava nabídne od září vyšší standard

Praha - Českou železnici dělí už jen dny od revoluce ve vnitrostátní dálkové dopravě. Na trasu Praha-Ostrava vyjede od září nový dopravce, kterým je RegioJet podnikatele Radima Jančury. Dosud se České dráhy musely s konkurencí soukromých dopravců vypořádat jen na regionálních tratích. Pro cestující to znamená, že ve špičce by každou hodinu místo dvou rychlíků měly jezdit tři.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Viktor Chlad

České dráhy i RegioJet lákají cestující na nadstandardní služby. Mezi ty mají patřit stewardky, bezdrátové připojení na internet, více klimatizovaných vozů nebo kombinované jízdenky na vlak i na autobus. Ovšem čím více se blíží samotný start, tím více jsou obě firmy tajuplnější. „S tím, jak nastoupí i konkurence reálně na tuto trať, tak i my budeme postupně dávkovat ty naše novinky pro cestující,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík. 

„V tuto chvíli opravdu ladíme, vymýšlíme detaily, třeba co budou cestující dostávat zdarma, za co si zaplatí. Ale v tuto chvíli vám opravdu nemohu říct víc,“ mlžil i majitel Student Agency a RegioJet Radim Jančura. „Necháváme modernizovat bistro vozy, jídelní vozy a také je znám náš koncept vlakušek, tedy stewardek ve vlacích a pochopitelně, že takových novinek bude víc,“ dodal Joklík. 

Video Boj o cestující na železnici tématem Ekonomiky ČT24
video

Boj o cestující na železnici tématem Ekonomiky ČT24

Zatím je jasné to, že ve špičce by každou hodinu místo dvou rychlíků měly jezdit tři. Na ceně jízdenky se přitom konkurence zatím příliš neprojeví. U obou dopravců by se měla pohybovat kolem 220 až 230 korun. 

Ceny jízdenek má srazit příchod LEO Expressu 

Až teprve příchod třetího dopravce, LEO Expressu, by s ní mohl zahýbat. Jeho tajným trumfem má být hliníková konstrukce vagónů. „Je řádově o desítky až 50 procent lehčí, umožňuje nižší náklady na provoz, na energie, na úklid, které se pochopitelně projeví v ceně jízdenky,“ uvádí majitel LEO Expressu Leoš Novotný. 

Pět vlakových souprav má jezdit 16krát denně na trase Praha-Ostrava. Rozšiřovat se chtějí i na trasy Praha – České Budějovice, Ostrava–Vídeň a Praha – Ústí nad Labem. První vlak Intercity Flirt by se na českých železnicích v barvách LEO Expressu měl objevit příští rok v prosinci.