Škodovka má svůj nejrychlejší vůz, překonal 325 km/h

Mladá Boleslav – Octavia vRS Special je dosud nejrychlejším automobilem v historii mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Na legendární americké solné pláni Bonneville vůz překonal hranici 325 kilometrů v hodině. K rekordu škodovce pomohl britský importér jejích aut a novinář Richard Kraden, který auto na neuvěřitelnou rychlost rozjel. Škodovka tak srovnala maximální rychlost třeba se silničním Ferrari Italia. Ani to však výrobci škodovek nestačí. Tým se teď ještě pokusí překonat rekord v kategorii dvoulitrů, který má hodnotu 348 kilometrů v hodině.

 

„Měsíce pečlivého plánování, testování a příprav se vyplatily. Jde o další sportovní milník automobilky Škoda,“ raduje se ředitel Škoda UK Robert Hazelwood. Speciál firma postavila k desátému výročí řady vRS, která reprezentuje nejvýkonnější automobily Škody Auto. Rekord automobil překonal na solné pláni v Utahu, kde se nyní koná festival rychlosti. Ten už je známý tím, že se na něm podobné rekordy překonávají.

Mluvčí společnosti Evžen Krauskopf:

„Při první jízdě celého týdne dosáhla Octavia vRS Bonneville Special rychlosti 313 kilometrů v hodině. Impozantních 325 kilometrů v hodině pokořil vůz již při svém šestém pokusu.“


Nejrychlejší jízdu ještě automobilka plánuje překonat. Podle Krauskopfa se připravuje k útoku na rekord nejrychlejšího sériově vyráběného automobilu s objemem motoru 2,0 litru, jenž má hodnotu 216 mil za hodinu (přes 347 kilometrů za hodinu). Festival rychlosti končí 20. srpna.

Nejrychlejším vozem škodovky je sériově vyráběná Octavia RS, na níž byly provedeny úpravy zlepšující aerodynamiku a zvýšení výkonu motoru. Mezi ně patří snížení světlé výšky vozu a instalace nového pomocného rámu, v němž je umístěn speciální závodní chladič. Auto pohání standardní sériový zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru, jehož sériové turbodmychadlo bylo nahrazeno jednotkou od firmy Garrett. Výkon motoru na brzdě je přes 500 koňských sil a plnicí tlak přesahuje 200 kilopascalů. Místo bezolovnatého benzínu jezdí na vysokooktanové závodní palivo, což je směs vody a metanolu.

Devět mil dlouhá trasa na solné pláni láká milovníky rychlosti už od roku 1912. Vedle absolutních rekordů tratě je ale maximální rychlost nové škodovky zanedbatelná. Jezeru totiž vládnou speciály postavené pro zcela jiné rychlosti. Vládcem nejen této pouště je britský Thurst, který v roce 1997 překonal rychlost zvuku a dodnes drží světové prvenství – po souši jel rychlostí 1 228 kilometrů za hodinu.

Držitel jednoho z rekordů v Bonneville Amir Rosenbaum:

„Jízda po téhle trati a v těchto rychlostech je mimořádně náročná. Když se třeba dostanete do poryvu větru, tak musíte otáčet volantem naplno, abyste vůbec jeli rovně.“