Zaměstnanci SŽDC si vyjednali pracovní podmínky pro příští rok

Praha – Noví i stávající zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) budou mít od příštího roku stejné pracovní podmínky. Dnes se na nich dohodli odboráři a zástupci správy. V oblasti odměňování tak budou mít rovné podmínky původní zaměstnanci s pracovníky řízení provozu, kteří od dnešního dne přešli z Českých drah do SŽDC.

Přesunu zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty se odboráři nejprve bránili. Obávali se právě zhoršení pracovních podmínek kvůli rozdílným kolektivním smlouvám. Nová dohoda jim zaručí stejné podmínky i v roce 2012. Takzvaný pátý dodatek ke kolektivní smlouvě podepsaly ve středu v nočních hodinách všechny tři odborové svazy působící na SŽDC, tedy Odborové sdružení železničářů (OSŽ), Unie železničních zaměstnanců (UŽZ) a Sdružení odborářů služeb a dopravy (SOSaD),

Dohoda musela být dokončena ještě včera. Dnes totiž dochází k převodu zaměstnanců a ke schválení nové dohody by se tak od dnešního data muselo sejít všech deset odborových centrál působících na ČD.

Všechny podmínky stejné nebudou

Letos zaručuje zaměstnancům obsluhy dráhy a zabezpečení dopravy shodné podmínky jako u Českých drah memorandum, které se zaměstnavatelem odbory podepsaly 3. srpna. Memorandum řešilo například kondiční ozdravné pobyty nebo systém odměňování. Ani dohoda o pátém dodatku ke kolektivní smlouvě však nevyrovnala podmínky pracovníků úplně. Desítky věcí jsou podle odborů stále rozdílné.

Ilustrační foto
Zdroj: Tomáš Benedikovič/ISIFA/SME

Jde o příplatkové sféry, jako jsou přesčasové práce, práce o víkendech a práce v noci, které jsou řešené rozdílnou procentuální výší. Dále nejsou shodné ceny a délky ozdravných pobytů a problematika stravování zaměstnanců. Všechny tyto oblasti bude řešit šestý dodatek ke kolektivní smlouvě, který musí zaměstnavatel s odbory prodiskutovat ještě v tomto roce, dodal předseda SOSaD Jaromír Dušek.

Česká železnice od teď transparentní

Cílem převodu takzvané živé dopravní cesty je oddělení řízení provozu od národního dopravce. Má vést zejména k větší transparentnosti české železnice. Proces převodu zaměstnanců byl zahájen v roce 2002 a je podle ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) plně v souladu s evropskou legislativou. Vláda ho schválila 9. února 2011 a následně na základě požadavků odborových organizací odložila termín převodu zaměstnanců z poloviny roku na začátek září.