Berlínský veletrh IFA je ve znamení chytrých telefonů a televizí

Berlín - Takzvané chytré televize propojené s internetem jsou hlavním tahákem 51. ročníku předního veletrhu zábavní a spotřební elektroniky IFA, který ode dneška do 7. září hostí berlínské výstaviště. Na něm se letos představuje rekordních 1 441 vystavovatelů, kteří přivezli také poslední novinky v oblasti počítačových tabletů, chytrých mobilních telefonů, čteček elektronických knih, herních konzolí, navigací nebo domácích spotřebičů. Novinkou bude například 3D kamera, kterou se bude snímat olympiáda. Letošní ročník je co do rozlohy největším v historii. Během šestidenní akce by branami berlínského výstaviště mohlo projít až 235 tisíc návštěvníků.

Stejně jako jejich telefonní obdoby kombinují hybridní televizory svou dosavadní funkci s přístupem na internet pomocí stahovatelných aplikací známých z chytrých mobilů. Několika kliknutími se tak divák může v televizi podívat na e-maily, spojit se s přáteli na sociální síti nebo webovým telefonem, a pak si z internetové mediatéky pustit svůj oblíbený seriál nebo hudbu. Téměř samozřejmostí je bezdrátové napojení na notebook, tablet či chytrý telefon, které mnohdy nahrazují i klasický dálkový ovladač.

„Smart televize vám dokáže dodat obsah přesně podle vašeho přání,“ uvedl český zástupce jihokorejské společnosti Samsung na veletrhu Ondřej Lukáč. V Česku jsou podle něj na trhu tyto televize od jara a vedle globálních aplikací jako YouTube nebo BBC jsou pro ně k dispozici i první české. „My máme od června spuštěnou aplikaci videopůjčovny a v ní si uživatel za poplatek kolem 40 až 50 korun stáhne 24hodinovou licenci na film podle svého přání,“ popsal, jak funguje chytrá televize.

Podle šéfa Společnosti pro zábavní a komunikační elektroniku (GFU) Rainera Heckera se už letos prodá na celém světě zhruba 40 milionů těchto přístrojů, což bude představovat 53 procent všech prodaných televizních přijímačů. Centrální svaz elektrotechnického a elektronického průmyslu (ZVEI) předpokládá, že celosvětové tržby za ně dosáhnou tří miliard eur (72,6 miliardy Kč).

Tradičně velká konkurence je mezi tablety. Jejich výrobci chtějí využít nepřítomnosti jedničky na poli plochých přenosných počítačů, americké firmy Apple, a prezentují své poslední odpovědi na její úspěšný iPad 2. Velkou pozornost poutá především Samsung, jehož Galaxy Tab 10.1 minulý týden v Německu dočasně zakázal prodávat tamní soud. Vyhověl tak stížnosti Applu, podle něhož je jihokorejská novinka prakticky okopírovaným iPadem. Místo něj tak Samsung vystavuje starší typ 7.7.

Že propojování s internetem není doménou jen zábavní techniky, dokazuje v Berlíně americká automobilka Ford. Ta přivezla svůj model Focus napojený na komunikační systém SYNC a vybavený funkcí automatického nouzového volání, která sama přivolá pomoc, například když se aktivují airbagy. Na trh v Evropě ho chce uvést příští rok. Nechybí ani hlavní lákadlo posledních ročníků veletrhu, 3D ploché obrazovky. Hned několik výrobců se tento rok prezentuje produkty, k jejichž sledování už nejsou potřeba 3D brýle, například japonská Toshiba nebo nizozemský Philips. Jejich konkurent Sony naopak sází na „kino na hlavě“, futuristické 3D brýle se zabudovanými sluchátky, které divákovi simulují pocit, že se kouká na velké plátno.