Kolem startupů roste nový byznys

Praha – Do Česka naplno dorazila móda startupů, tedy nadějných firem, hledajících investory. Tomuto trendu vycházejí vstříc společnosti, jež se snaží začínajícím podnikatelům v rozjezdu pomoci. Pronajímají jim společné kanceláře nebo zprostředkovávají odborné rady od protřelých profesionálů. Kromě komerčních projektů mohou najít podnikatelé prostor pro rozjezd i v takzvaných inkubátorech, které jsou v tuzemsku soustředěny kolem především technických vysokých škol.

Mladí podnikatelé se při svém nadějném začátku neobejdou bez pomoci účetních či právníků, také své klienty musí zvát do reprezentativních prostorů. K tomu všemu mohou využít nové služby byznys akcelerátorů. „Doufáme, že firmám pomůžeme tak, že rychle porostou. Poté se buď mohou rychle prodat, nebo si najdou nějaký vlastní větší prostor,“ vysvětluje filosofii sdíleného kancelářského prostoru Techsquare Petra Hubačová.

Výhodou sdílených kanceláří je možnost pravidelného kontaktu s dalšími firmami. A nejen s nimi, tato centra jsou totiž často sledována investory. Pro nás je samozřejmě dobré vidět firmy hned při začátku. Ne, že by byly okamžitě vhodné pro investování, ale protože je vidíme při práci, tvrdí investor Ondřej Bartoš.

Do prvního tuzemského akcelerátoru Startup Yard, který začínajícím firmám slibuje mentoring od zkušených podnikatelů a odborníků, se přihlásilo 40 začínajících firem a do užšího výběru nakonec postoupilo osm projektů. Jen ty budou moct využít moderní kanceláře, kde budou pod dohledem vytvářet prototypy svých produktů a hledat správnou marketingovou strategii. "Nemusí to být jenom IT firmy, ale převážně jsou z tohoto oboru, dodal Martin Kasa.

Nováčkům pomáhají i velké ryby

O bující malý byznys se začínají zajímat i velké firmy, které v nich vidí potenciál hlavně v uplatnění svých služeb. Malé a střední podnikatele tak chce podporovat speciálním fondem například T-Mobile. "Měl by jim pomoci v začátcích. A to především poradenstvím našich zaměstnanců, prohlásila Petra Pavičová.