Vyšší spotřební daň se státu nevyplatila

Praha - Zvýšení spotřební daně se do příjmů rozpočtu promítlo téměř s nulovým efektem. Výsledkem nárůstu je, že lidé kupují méně lihovin nebo alkohol načerno pálí. Podobný výsledek zaznamenal stát i u nafty. Česká republika by přitom mohla na spotřební dani z nafty získat ročně o tři až deset miliard korun více, pokud by zavedla takzvanou „profesionální naftu“, u níž se část vybrané daně, obvykle kolem deseti procent, vrací autodopravcům. To by jim snížilo náklady na pohonné hmoty a přestali by čerpat v zahraničí. Uvedl to dnes výkonný ředitel servisní společnosti DKV Ondřej Pavlík. Motoristé loni u tuzemských čerpacích stanic natankovali kolem 4,5 miliardy litrů nafty, z toho přes dvě miliardy litrů připadá na nákladní dopravce s vozidly nad 7,5 tuny.

Přestože daň stoupla o více než sedm procent, výběr do státní kasy tomu neodpovídá. Unie výrobců a dovozců lihovin teď dokonce odhaduje nelegální trh s alkoholem až na dvacet procent. „Podle našich odhadů by se ten trh měl pohybovat kolem deseti procent. Šedý trh je ve všech zemích Evropské unie,“ řekl Jiří Barták, mluvčí Generální ředitelství cel.

Autodopravci tankují často v zahraničí

Z každého litru nafty, která se prodá na čerpacích stanicích v Česku, vybere stát na dani 18 korun. Česko kvůli dani přišlo o osm miliard, tedy zhruba stejnou částku, kterou ministr dopravy Pavel Dobeš postrádá v rozpočtu. Od ministra financí Miroslava Kalouska peníze navíc nedostal – i proto se chystá od příštího roku zdražit dálniční známky. „Z krátkodobého pohledu by bylo v tuto chvíli nejlepší lehce snížit spotřební daň z nafty na úroveň okolních států,“ prohlásil Václav Franče, analytik z Raiffeisenbank.

Poté, co stát na začátku minulého roku zvýšil spotřební daň z litru nafty o jednu korunu na 10,95 koruny, začala výrazná část dopravních firem tankovat levnější palivo v zahraničí. Státní rozpočet tak podle odhadu DKV jen za loňský rok přišel o osm miliard korun. „Až 35 procent našich zákazníků po zvýšení daně přesunulo své tankování do zemí s levnější naftou,“ dodal Pavlík. 

Ministerstvo financí návrh na jaře odmítlo

Profesionální naftu se snažilo na jaře dojednat s ministerstvem financí největší tuzemské sdružení autodopravců Česmad Bohemia, ale nepochodilo. Ministerstvo návrh odmítlo s tím, že by přinesl administrativní náklady a příjem ze spotřební daně by naopak mohl klesnout.

Podobné opatření přitom v Evropě zavedly Francie, Španělsko, Belgie a Slovinsko. Slovinsko se tak podle Pavlíka po zvýšení spotřební daně v Rakousku o pět eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy.

DKV Euro Service je jedna z největších evropských servisních firem pro automobilové dopravce. Provozuje systém karet pro čerpání pohonných hmot a zajišťuje administraci elektronického mýta. Firma má 90 000 zákazníků ve 40 zemích a loni měla obrat 4,3 miliardy eur (107 miliard korun).