Nejcennější značkou Evropy zůstává LVMH

Praha/Vídeň - Titul nejcennější evropská značka letos obhájila LVMH francouzského výrobce a prodejce luxusního zboží Moët Hennessy Louis Vuitton. Má hodnotu 31,7 miliardy eur (zhruba 786 miliard korun), jak vyplývá ze studie Evropského institutu pro výzkum značek ve Vídni. Na druhou evropskou příčku se svou hodnotou dostala značka britského telekomunikačního operátora Vodafone a třetí pak největší světový pivovar InBev z Belgie. Z první desítky naproti tomu vypadl finský výrobce mobilů Nokia.

Oproti loňskému roku se hodnota deseti nejcennějších evropských značek zvýšila o 11,6 procenta na více než 232 miliard eur. Nejvýrazněji stoupla švýcarskému potravinářskému a nápojovému gigantu Nestlé o 29,9 procenta na 25,4 miliardy eur. Následuje německá chemická společnost BASF s růstem hodnoty značky o 17,6 procenta a německá automobilka Daimler, jejíž značka si proti loňsku polepšila o 15,4 procenta.

Dle letošní studie v Evropě nejvýrazněji stoupla značka průmyslu luxusního zboží, její zvýšení o 17,6 procenta bylo skoro dvojnásobné proti průměrnému růstu 8,9 procenta. Nadprůměrně, o 14,6 procenta, vzrostla hodnota značek finančních služeb, u spotřebního zboží stoupla o 10,2 procenta. Maloobchod podle studie vykázal růst hodnoty značek o 6,4 procenta a telekomunikace o 5,4 procenta.

Gerhard Hrebicek, ředitel Evropského institutu pro výzkum značek

„Evropa je 'kontinentem spotřebního zboží', Severní Amerika je silná v IT a technologiích a Apple je s hodnotou 69,7 miliardy eur nejcennější značkou světa. Asie je silná ve finančních službách.“  


Evropa má sice dvakrát tolik značek co Severní Amerika, ale americké značky mají zase dvakrát větší hodnotu než ty evropské. Značkové firmy ve Finsku, Švýcarsku, Lucembursku, Švédsku, Dánsku a Rakousku mají největší vliv na místní ekonomiky z hlediska poměru hodnoty značky k hrubému domácímu produktu, ukázala také studie.

Institut zkoumal více než 3 000 značkových firem ve 24 zemích a 16 průmyslových odvětvích a jejich hodnota byla porovnána se značkami v Americe a Asii.

Nejcennější značky v Evropě (v miliardách eur)

1. LVHM 31,699

2. Vodafone 28,505

3. InBev 25,481

4. Nestlé 25,418

5. Unilever 24,344

6. Telefónica 23,384

7. Daimler 19,552

8. Deutsche Telekom 18,102

9. BASF 17,884

10. SAB Miller 17,764

Zdroj: Evropský institut pro výzkum značek, studie eurobrand2011