V metru vznikla virtuální drogerie

Praha - Ve virtuální drogerii se dnes proměnily dvě stanice pražského metra, na jejichž sloupech byly vylepeny fotografie regálů s drogistickým zbožím, které si cestující mohou objednat pomocí mobilního telefonu. Nový projekt je společným dílem internetového obchodu Mall.cz a výrobce spotřebního zboží Procter&Gamble. Česká republika se tak stala třetí zemí, kde podobné virtuální prodejny fungují.

Předvánoční zbrojení začalo už i v internetových obchodech. Mall.cz oblepil dvě zastávky metra a proměnil je ve virtuální drogerie, ve kterých mohou nakupovat majitelé chytrých telefonů pomocí takzvaných QR kódů. Ty jsou populární především v Asii, kde stejný koncept virtuálních obchodů rozjelo před časem britské Tesco. Drogerie na zdech metra se po měsíci fungování promění v dárkový obchod. Internetovým obchodníkům už kamenné pobočky nestačí, a proto vyráží se svým zbožím i do veřejného prostoru.

Za virtuálním nákupem na Floru a na Muzeum

Netradiční „drogerie“ byla dnes ráno otevřena ve stanicích metra Flora a Muzeum, následovat budou stanice Náměstí Republiky a Anděl. „Společný projekt virtuální prodejny nám přijde jako skvělý způsob, jak zákazníkům přinést něco netradičního, výhodného a zábavného. Navíc drogerie se u našich zákazníků setkává s velkým ohlasem,“ uvedl marketingový ředitel Mall.cz Petr Král.

Nabídka virtuální drogerie ve stanicích pražského metra zatím čítá 35 produktů. Během několika následujících týdnů bude touto netradiční formou nabízena také spotřební elektronika, hračky či krmivo pro domácí zvířata. Obrázky regálů jsou instalovány na sloupech, které ve stanicích metra lemují nástupiště. Cestujícím stačí, když pomocí mobilního telefonu načtou QR kód vybraného zboží a prostřednictvím aplikace si zboží objednají. Výrobky jim pak budou doručeny zdarma až domů.

QR kódy nastupují

Takzvané QR kódy fungují jako zašifrovaný odkaz, který vede buď na webovou stránku, nebo na mobilní aplikaci obchodu. Stačí ho vyfotit chytrým mobilem a jednoduše potvrdit nákup. QR kódy jsou nejrozšířenější v Asii, kde se tisknou na každý druhý výrobek. I proto tam Tesco rozjelo první virtuální obchod na zastávkách městské dopravy. Popularizaci kódů v Evropě zatím brání technologická složitost pro běžné uživatele, proto jde zatím spíš jen o zábavu pro fanoušky. V Česku QR kódy ve velkém teprve začínají. Jejich množství ale roste i díky tomu, že je čím dál častěji používají velké firmy jako třeba Seznam nebo mobilní operátoři. Kódy není složité vyrobit, ale zatím je využívají maximálně stovky lidí.

Virtuální prodejna by měla ve vybraných stanicích pražského metra fungovat nejméně do konce letošního roku. V případě, že se osvědčí, bude prodloužena. Mall.cz uvažuje i o rozšíření na autobusové zastávky. „Vždy se snažíme být krok před konkurencí a přinášet na trh něco nového a zajímavého. Věříme, že v dnešní době plné nejrůznějších technologií má tento netradiční kanál své místo a najde si své zákazníky,“ podotkl Juraj Králik z Procter&Gamble.