Jihočeský hejtman: Nebude-li dostavěna D3, nebude ani Temelín

České Budějovice - Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) má vláda vyčlenit peníze na dostavbu dálnice D3, IV. tranzitního železničního koridoru i rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Rakouska, jinak kraj nepodpoří dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Na dnešní mimořádné tiskové konferenci tak Zimola reagoval na fakt, že tyto projekty vypadly z plánu prioritních dopravních staveb Evropské komise v letech 2014 a 2020. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna se však neobává, že by se na D3 nedostaly peníze.

„Vyzval jsem vládu, protože se mi zdá, že opět zapomněla na sliby, které v souvislosti s dostavbou Temelína dala nejen Jihočeskému kraji, ale i Středočeskému. Tedy, že za podporu krajské samosprávy pro dostavbu Temelína se bude více pracovat na dálnici D3. Já jsem zatím tuto podporu nikde neviděl,“ uvedl Zimola ČT.

Jiří Zimola, jihočeský hejtman

„Jestliže stát měl dosud od Jihočeského kraje podporu z hlediska dostavby Temelína, tak jasně říkám, že se podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Ta míra trpělivosti v tento moment přetéká. Jihočeši, ale všichni, co k nám na jih Čech jezdí, jsou léta vládními sliby ubezpečováni, že dálnice D3 bude dostavěna. Čeho jsme se za těch 20 let dočkali? Dvaceti kilometrů dálnice a v příštím roce otevření pětadvacetikilometrového úseku směrem na Veselí nad Lužnicí - a my budeme nyní v roli prosebníků.“


Podle hejtmana o vypadnutí projektů z plánu rozvoje dopravních sítí EK ví nejen místní politici, kteří v pondělí na záležitost upozornili, ale i premiér a ministr dopravy. Z toho důvodu nechápe, proč se tímto problémem nezabývali a nevyjádřili se k němu: „Věděli o tom před dvěma, třemi týdny, kdy se vláda zaobírala dostavbou Temelína.“

Zimola dodal, že představitelé kraje byli ubezpečováni, že když Jihočeši ponesou na bedrech všechny problémy související s dostavbou Temelína, třeba veškerá správní řízení i mnohdy vyhrocené vztahy s Rakouskem, mohou za to cosi legitimně požadovat. „A to cosi znamená: dostavba dálnice D3, IV. železničního koridoru a rychlostní komunikace R3 směrem na rakouské hranice,“ podtrhl. Dodal, že v souvislosti s tím, jak obrovsky budou zatíženy krajské komunikace právě při dostavbě Temelína, zazníval z vlády opakovaně slib, že bude vystavěna i dálniční síť.

Zimola: Už nebudeme tolik vstřícní k Temelínu

Proto v případě nesplnění slibů deklaroval třeba tvrdší postup kraje v povolovacím řízení dostavby. Kraj už podle něj nebude propagovat vstřícnou politiku při dostavbě Temelína. Vláda podle něj nemůže smést ze stolu sliby jen proto, že Brusel nedá České republice na projekty peníze. Naopak se musí postarat o jejich zabezpečení z jiných zdrojů. Jihočeský hejtman zároveň zdůraznil, že si kraj uvědomuje nutnost dostavby Temelína z hlediska energetické soběstačnosti ČR v příštích letech.

Energetika
Zdroj: isifa/Euro
Autor: Martin Pinkas

Evropská unie hodlá v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro. Ovšem dálnice D3 v návrhu chybí, a nepočítá se ani s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Náklady na stavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště se odhadují na zhruba 50 miliard.

Ministerstvo dopravy: Rozhodnutí Bruselu nebude mít na dostavbu D3 vliv

Podle Sosny z ministerstva dopravy pondělní informace o tom, že připravovaný návrh Evropské komise na plán rozvoje dopravních sítí v letech 2014 až 2020 nepočítá s podporou dálnice D3, není úplně správný. Rozdělení silničních sítí Evropské komise na core (klíčové stavby, pozn. redakce) a comprehensive (obsáhlejší) předznamenává pouze to, jaké typy fondů budou pro financování v letech 2014 až 2020 použity.

Květa Kočová, mluvčí ministerstva dopravy

„Příští rok se jak na železniční koridor, tak na stavbu D3 uvolní téměř tři miliardy korun. V letech 2014 až 2020 jsou potom peníze přislíbeny z kohezního fondu.“


„Větší vliv na realizaci této stavby než vlastní finanční prostředky je i stav její přípravy, kde víme, že máme dlouhodobě problém,“ uvedl Sosna. Ministerstvo financí má podle něj finanční prostředky na realizaci D3 plánovány. Dodal, že stavba je pro ČR natolik důležitá, že ministerstvo je schopno výrazně zakcelerovat přípravu. Podle Sosny má vyjádření Zimoly spíše politický podtext.

Dostavbu D3 stále potkávají komplikace

Už od počátku provází výstavbu dálnice D3 řada komplikací. Podle červnového vyjádření Nejvyššího kontrolního úřadu například Ředitelství silnic a dálnic nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci. Průměrné náklady na výstavbu  jednoho kilometru představovaly 290 milionů korun.

Navíc nebylo dlouhou dobu jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Jen před několika dny pak D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví.

Video Reportáž Veroniky Kabátové
video

Reportáž Veroniky Kabátové

Energetický koncern a vlastník Temelína ČEZ v posledních dnech dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru. Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Mezi zájemce o dostavbu patří americký Westinghouse vlastněný japonskou společností Toshiba, francouzská Areva a česko-ruské konsorcium Škoda JS, Gidropress a Atomstrojexport. Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a o vítězi by mělo být jasno v roce 2013.