O premiérový let Dreamlineru byl velký zájem

Tokio – Letoun 787 Dreamliner firmy Boeing vyrazil v barvách japonských aerolinek ANA na svou první cestu – z Tokia do Hongkongu. Podle agentury Kjódó odstartoval ve 12:45 místního času (5:45 SELČ). Na palubě stroje bylo 264 pasažérů. O premiérový let byl velký zájem. Letenky chtělo zhruba pět tisíc zájemců, dostalo se však jen na zlomek z nich.

ANA chce nový typ stroje využít i na domácích linkách. Mezi Tokiem a západojaponskými městy Okajama a Hirošima poletí Dreamliner prvního listopadu. V prosinci pak začne létat na první pravidelné mezinárodní lince z Tokia do Pekingu a v lednu z japonské metropole do Frankfurtu.

Japonská letecká společnost si objednala celkem 55 těchto strojů. Dreamliner 787 je prvním středně velkým letadlem, které bude schopné létat na dlouhých trasách. Výrobce ho označuje za nejmodernější dopravní letadlo v dějinách. Letoun má díky odlehčené konstrukci až o pětinu nižší spotřebu paliva než stroje stejné kategorie. Díky tomu zvládne létat i do Evropy a Severní Ameriky. 

Vývoj stroje ale trval osm let a Boeing zatím dokáže vyrobit jen dvě letadla měsíčně. Do dvou let chce výrobu zrychlit na deset letadel za měsíc. I při takovém tempu by se však na poslední zákazníky v řadě dostalo až za několik let. Z tohoto důvodu čínský letecký dopravce China Eastern Airlines před týdnem oznámil, že ruší objednávku 24 dreamlinerů. Cena letadla je v přepočtu cca čtyři miliardy korun.

„Celkem jsme prodali už 821 letadel. Nějakou dobu bude trvat, než se na všechny dostane. A myslím si, že až tato letadla obkrouží svět a lidé uvidí ten ekonomický přínos, budou ho chtít také,“ říká viceprezident a generální manažer Boeingu Scott Fancher.

Dreamliner jako nástroj konkurenčního boje

Dreamliner má Boeingu pomoct v boji proti konkurenčnímu Airbusu, který v posledních letech svého amerického rivala drtí. Aerolinky si totiž objednávají hlavně evropské stroje. Boeing věří, že Dreamliner tento trend otočí. „Myslím, že když dodáme letadlo a dopravci uvidí, jak je pro ně ekonomicky výhodné, budou se zakázky jen hrnout,“ dodal Fancher.

Boeing věří, že nový stroj bude přitahovat i fanoušky. Minimálně stejně jako Airbus A380, největší letadlo světa určené pro přepravu cestujících, který koncem září zcela výjimečně přistál i v Praze. Naproti tomu Dreamliner by měl být v budoucnu na Ruzyni doma, protože si ho do flotily objednala společnost Travel Service.